Czy wszystkie tłuszcze w diecie są złe? Obalamy mity

Czy wszystkie tłuszcze w diecie są złe? Obalamy mity

Tłuszcze w diecie owiane są złą sławą. Miażdżyca, zawał serca, udar mózgu, przyrost masy ciała, cellulit, otyłość brzuszna – to „słowa klucze”, z którymi najczęściej nam się kojarzą. Czy słusznie? Czy faktycznie należy całkowicie wyeliminować tłuszcze z codziennego menu? Czas obalić mity.

Tłuszcze to jeden z głównych składników odżywczych, bez których nie jest możliwe prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Dostarczane w optymalnej ilości i w odpowiedniej formie, wcale nie muszą wiązać się z odkładaniem resztek w tkance tłuszczowej. Niestety tłuszcze w diecie u wielu osób są rzadko spotykane.

Mit 1. Wszystkie tłuszcze są szkodliwe dla zdrowia

Tłuszcze tłuszczom nie są bowiem równe. O ile spożywanie tłuszczów trans czy tłuszczów nasyconych w nadmiarze może mieć daleko idące konsekwencje zdrowotne, tak odpowiednia podaż nienasyconych kwasów tłuszczowych wpływa korzystnie na organizm.

Nie należy więc wszystkich tłuszczów oceniać jedną miarą. Najważniejsze jest wybrać te, które faktycznie przynoszą korzyści zdrowotne. Tak jest w przypadku kwasów omega-3.

Mit 2. Tłuszcze sprzyjają nadwadze

Tutaj można trochę polemizować, ponieważ wszystko zależy od rodzaju tłuszczów. W związku z tym, że są mocno kaloryczne, ich nadmierne spożycie może prowadzić do przyrostu masy ciała, a w konsekwencji do nadwagi. Jeżeli jednak przyjmowane są w minimalnej ilości – zgodnie z dziennym zapotrzebowaniem energetycznym, mogą dać efekt odwrotny. Mogą ułatwić odchudzanie. Dlaczego?

Tłuszcze są wchłaniane znacznie wolniej, dlatego na długi czas zapewniają uczucie sytości. Dzięki temu mamy mniejszą skłonność do sięgania po przekąski między posiłkami – przegryzki, które są bardzo zdradliwe i zwiększają ryzyko przyrostu masy ciała.

Chcąc ułatwić proces odchudzania, warto sięgać przede wszystkim po nienasycone kwasy tłuszczowe omega 3.

Mit 3. Wyeliminowanie tłuszczów z diety jest bezpieczne

Wiele osób, chcąc przyspieszyć proces odchudzania i zapewnić sobie zdrowie, eliminuje wszystkie znajdujące się tłuszcze w diecie. To poważny błąd, który może zwiększyć ryzyko wielu chorób. Dlaczego?

Warto pamiętać, że tylko niektóre witaminy rozpuszczalne są w wodzie. Wiele z nich rozpuszcza się wyłącznie w tłuszczach, tylko w ten sposób mogąc się wchłonąć do organizmu. Eliminując lipidy z codziennej diety, blokujemy sobie dostęp do wielu cennych witamin (także tych dostarczanych w postaci suplementów). Efekt? Pojawiają się niedobory witamin, których skutkiem mogą być mniej lub bardziej poważne schorzenia.

Tłuszcze w diecie – jedz na zdrowie

Chcąc zachować zdrowie i szczupłą sylwetkę, eliminowanie tłuszczów z diety jest niewskazane. Należy jednak wybierać wyłącznie te, które faktycznie przynoszą korzyści.

  • Tłuszcze nasycone (np. jajka, mięso zwierząt, mleko i przetwory) są potrzebne, ale tylko w znikomych ilościach. Warto unikać nadmiernego ich spożycia.
  • Tłuszcze trans powstają podczas obróbki nienasyconych kwasów tłuszczowych i to je trzeba wyeliminować. Znajdziesz je w daniach przetworzonych, fast foodach, wyrobach cukierniczych… Lista produktów jest niestety bardzo długa.
  • Nienasycone kwasy tłuszczowe (szczególnie jednonienasycone) są niezbędne w codziennej diecie. Można je znaleźć w tłustych rybach, oleju rzepakowym, oliwie z oliwek, nasionach chia.

Nie warto bać się tłuszczu i nie warto ograniczać jego spożycia (głównie kwasy omega 3). Wystarczy nauczyć się go racjonalnie wprowadzać do codziennego menu, by wykorzystać jego potencjał. A ten jest ogromny. Począwszy od wsparcia odchudzania, poprzez wspomaganie sprawności intelektualnej, a skończywszy na zmniejszaniu ryzyka chorób cywilizacyjnych.

Czas polubić ryby i awokado. Czas przegryzać orzechy i migdały. Czas zasmakować w kuchni japońskiej i śródziemnomorskiej. Czas na zmiany – dobre zmiany w codziennym odżywianiu. Nie wierzysz? Wprowadź tłuszcze w diecie już teraz. Daj sobie miesiąc, by zauważyć wyraźną poprawę w każdym aspekcie życia.

Czy wszystkie tłuszcze w diecie są złe? Obalamy mity 4.98/5 (99.67%) 60 głos[ów]

Udostępnij