Witaminy dla sportowców – czy można je przedawkować?

Witaminy dla sportowców – czy można je przedawkować?

Witaminy są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu – to fakt. Szczególnie ważne są w przypadku osób prowadzących dynamiczny tryb życia, także dla sportowców. Intensywne treningi zwiększają zapotrzebowanie na te składniki, dlatego wiele osób wspomaga się suplementacją. Ale uwaga – witaminy to nie cukierki i można je przedawkować.

Witaminy dla sportowców pozwalają utrzymać organizm w dobrej kondycji. Wpływają na metabolizowanie białek, tłuszczów i węglowodanów. Przyspieszają regenerację oraz zapobiegają skutkom stresu oksydacyjnego – tak często po intensywnym treningu na siłowni. To zaledwie kilka funkcji, ponieważ ich działanie jest znacznie szersze. Zwiększone zapotrzebowanie wcale jednak nie oznacza, że witaminy dla sportowców można łykać bez opamiętania. Trzeba zachować umiar, ponieważ wykazują one biologiczne działanie już w niewielkich stężeniach.

Nadmiar równie szkodliwy jak niedobór

Witaminy dla sportowców niezbędne do utrzymania prawidłowego funkcjonowania organizmu pozyskuje się przede wszystkim z pożywienia. Wiele osób sięga jednak po witaminowe suplementy, chcąc zapobiec niedoborom. Jeśli dawkowanie nie jest przemyślane, wówczas tylko krok dzieli od przedawkowania. Przedawkowania, które może okazać się równie szkodliwe jak niedobór.

Witaminy dla sportowców – czym grozi przedawkowanie?

Jeżeli witaminy dla sportowców zostały spożyte w nadmiarze, można spodziewać się objawów charakterystycznych dla zatrucia. Zaś konsekwencje są dość zróżnicowane, w zależności od rodzaju witaminy oraz ilości dawki wykraczającej ponad normę.

Czego możesz się spodziewać, łykając witaminy dla sportowców w nadmiarze?

  • Zbyt duża ilość witaminy A skutkuje ospałością, ociężałością, zahamowaniem wzrostu, postępującym łysieniem.
  • Przedawkowanie witaminy E objawia się sennością, wrażeniem silnego zmęczenia, osłabieniem mięśnie, a nawet podwójnym widzeniem.
  • Nadmiar witaminy B6 może spowodować zaburzenia w funkcjonowaniu układu nerwowego.
  • Przedawkowanie witaminy D (jest to jednak dość trudne do osiągnięcia) skutkuje biegunką, bólem głowy, nudnościami, nadmierną potliwością czy silną ospałością.
  • Zbyt duża ilość witaminy K w organizmie wywołuje anemię hemolityczną oraz może prowadzić do żółtaczki.
  • Przedawkowanie witaminy C to głównie objawy ze strony układu pokarmowego. Ponadto zwiększa się ryzyko odkładania kamieni w nerkach.

Zanim zaczniesz suplementację…

Witaminy dla sportowców w formie suplementów to szybki i skuteczny sposób, by uzupełnić zapotrzebowanie na ważne dla organizmu składniki. Dzienne zapotrzebowanie jest zróżnicowane – zależy m.in. od płci oraz prowadzonego trybu życia. Standardowe dawkowanie przedstawia poniższa tabela.

witaminy-dla-sportowcow-zapotrzebowanie

Weź jednak pod uwagę, że w przypadku sportowców zapotrzebowanie jest nieco większe. Zanim więc sięgniesz po konkretne preparaty, dokonaj wstępnej kalkulacji. Chodzi o to, by przeanalizować ilość witamin pozyskiwanych z pożywienia.

Pamiętaj również, że witaminy znajdują się w wielu odżywkach dla sportowców (np. suplementy przyspieszające regenerację potreningową, odżywki przedtreningowe), a ich ilość również wpływa na hiperwitaminozę.

Jeżeli już wiesz, że mimo wszystko Twój organizm potrzebuje dodatkowej porcji witamin, sięgnij po suplementy. Dedykowane sportowcom są m.in.:

  • Activlab Vitality Complex – zawiera kompleks najważniejszych witamin i minerałów zamkniętych w jednej, wygodnej do spożycia kapsułce.
  • Fitness Authority Multi Active Formula – jest źródłem najważniejszych witamin i minerałów oraz dostarcza dodatkowe składniki, np. bioflawonoidy, ekstrakty roślinne.

Zanim wybierzesz odpowiedni suplement dla siebie, sprawdź skład witamin i ich zawartość w preparacie. Dzięki temu unikniesz hiperwitaminozy i przykrych skutków związanych z przedawkowaniem witamin.

Witaminy dla sportowców – czy można je przedawkować? 4.98/5 (99.68%) 62 głos[ów]

Udostępnij