Trening interwałowy – tak czy nie?

Trening interwałowy – tak czy nie?

Zależy ci na redukcji tkanki tłuszczowej? Zwykły trening aerobowy nie jest wystarczający? Poznaj możliwości treningu interwałowego, który może okazać się kilka razy skuteczniejszy. Czy to naprawdę działa?

Mówi się, że trening interwałowy jest w stanie przenieść tempo odchudzania na dużo wyższy poziom. Warunek jest tylko jeden – trzeba wykazać się systematycznością oraz wykonywać specjalnie przystosowane ćwiczenia.

Trening interwałowy, czyli co?

Istotą treningu interwałowego jest wykonywanie wysiłku o zmiennej intensywności, dzięki czemu ciało zmuszone jest do jeszcze większego wysiłku w porównaniu z wysiłkiem o stałej intensywności. Słowem, jeśli sprint przeplatasz z truchtem, możesz osiągnąć znacznie lepsze efekty spalania tkanki tłuszczowej niż w przypadku joggingu w jednostajnym tempie.

Kluczowe dla treningu interwałowego jest to, by odpoczynek nie był całkowity (tętno nie może spać zbyt nisko). Jeśli coraz trudniej jest wykonać wysiłek z fazy na fazę, najprawdopodobniej dobrze wykonujesz trening.

Tabata – najkrótszy trening świata?

Chcesz schudnąć, ale ciągle tłumaczysz sobie, że nie masz czasu na długi trening? Wystarczy, że w ciągu dnia wygospodarujesz 4 minuty. Dokładnie tyle trwa tzw. protokół Tabaty. Polega na naprzemiennym wykonywaniu ćwiczeń w bardzo intensywnym tempie (przez 20 sekund) oraz krótkiego odpoczynku (10 sekund). Cały trening zamyka się w kilku rundach.

Poniżej przykładowa Tabata:

  • w wersji dla początkujących

  • w wersji dla zaawansowanych (i dodatkowo miłośników crossfit)

Efekty zależą od tego, jak ćwiczysz

Warto mieć świadomość, że skuteczność treningu interwałowego jest zależna od konkretnego przypadku. Do zasadniczych czynników zaliczyć można m.in. czas trwania fazy intensywnego wysiłku, czas trwania odpoczynku, forma odpoczynku. Istotne znaczenie ma to, by różnica między tętnem w czasie intensywnej fazy a tętnem w fazie odpoczynku była jak najmniejsza. W efekcie możesz oczekiwać znacznie szybszego spalania tkanki tłuszczowej i sprawniejszej budowy kondycji.

Trening interwałowy – także dla zdrowia

Okazuje się, że trening interwałowy to nie tylko możliwość szybszego spalanie tkanki tłuszczowej. Interwały przyczyniają się również do usprawnienia przewodnictwa nerwowego oraz poprawy ukrwienia tkanek i narządów. Dlatego mogą sprawdzić się w przypadku mężczyzn cierpiących z powodu zaburzeń erekcji. Intensywny trening interwałowy zwiększa napływ krwi do ciał jamistych penisa, zapewniając silny i długotrwały wzwód.

Dlaczego warto podjąć trening interwałowy?

Trening interwałowy to wiele zalet, które zachęcają do jego rozpoczęcia. Do najważniejszych zaliczyć można:

  • możliwość szybszego spalenia nadmiernej tkanki tłuszczowej,
  • możliwość zbudowania lepszej kondycji,
  • krótki czas trwania treningu (wystarczą nawet 4 minuty).

Chociaż najtrudniej zmusić organizm do intensywnego wysiłku, z całą pewnością warto. Jeśli do treningu interwałowego dołączysz odpowiednią dietę oraz zastosujesz reduktory tłuszczu, pozbędziesz się nadmiaru tkanki tłuszczowej niemal w ekspresowym tempie.

Trening interwałowy – tak czy nie? 4.98/5 (99.67%) 61 głos[ów]

Udostępnij