Tauryna – działanie, dawkowanie i skutki uboczne

Tauryna – działanie, dawkowanie i skutki uboczne

Tauryna kojarzona jest przede wszystkim ze środkami energetycznymi, ponieważ zapewnia przypływ siły. Byczej siły. Jednak jej działanie nie ogranicza się wyłącznie do redukcji zmęczenia. Sprawdź, co możesz osiągnąć dzięki suplementacji.

Taurynę znajdziesz nie tylko w napojach energetycznych, ale również odżywkach przed-treningowych czy kreatynowych. Skutecznie wspiera sportowców, pomagając osiągnąć znacznie lepsze efekty treningowe.

Tauryna – nie buduje mięśni, ale…

Tauryna należy do grupy aminokwasów siarkowych biogennych. Nie jest więc aminokwasem białkowym, co przekłada się na fakt, że nie buduje białek mięśniowych człowieka. Czy to oznacza więc, że nie ma większego znaczenia dla sportowców? Oczywiście, że ma – bo chociaż nie wpływa bezpośrednio na budowę masy mięśniowej, przyspiesza osiągnięcie założonego celu.

Działa antykatabolicznie

Tauryna jest w stanie zastąpić popularnie stosowaną glutaminę, ponieważ wykazuje działanie antykatabolicznie. Mechanizm zachodzi nieco inaczej, ponieważ tauryna nie jest przecież aminokwasem białkowym.

Warto jednak pamiętać, że organizm nie transportuje całych aminokwasów, lecz tylko sam azot, z którego tkanki są w stanie wyprodukować niezbędne aminokwasy. W przypadku gdy mowa o glutaminie, azot odrywany jest od aminokwasów, by zostać przyłączonym do kwasu glutaminowego, co skutkuje produkcją glutaminy pełniącej rolę magazyniera i transportera azotu. W tkankach docelowych dochodzi do reakcji odwrotnej, która polega na odbudowaniu potrzebnych aminokwasów (transaminacja). Organizm niszczy białka i aminokwasy do momentu, w którym dochodzi do uzyskania optymalnego poziomu glutaminy pozwalającej zaopatrzyć tkanki w azot. Jeśli poziom glutaminy jest odpowiednio wysoki, wówczas katabolizm ustaje.

Wszystko wskazuje na to, że podobne do glutaminy działanie ma tauryna. Trzeba bowiem mieć świadomość, że mniej więcej 50% niebiałkowego azotu magazynowane jest w taurynie. Ponadto zauważalna jest zależność, że im więcej podaje się tauryny, tym mniej glutaminy wytwarza organizm. Wszystko to sugeruje, że tauryna jest w stanie zastąpić glutaminę, działając antykatabolicznie.

Chcąc uzupełnić poziom tauryny, koniecznością jest jej dostarczenie w porcji 4 g. Połowę z tego zapotrzebowania można uzupełnić odpowiednią dietą, a drugą połowę organizm jest w stanie wyprodukować samodzielnie, np. z cysteiny i metioniny. Jako że białka mięśniowe zawierają niewielkie ilości wyżej wymienionych aminokwasów, organizm zmuszony jest rozbić ich bardzo wiele. Szacuje się, że wytworzenie 1 g tauryny oznacza utratę nawet 120 g suchej masy mięśniowej. Oznacza to, że suplementacja 1 g tauryny pomoże zaoszczędzić 120 g mięśni.

Nasila anabolizm

Anaboliczne działanie tauryny nie przebiega w sposób bezpośredni. Badania naukowe wskazują na zdolność tego aminokwasu do stymulowania trzustki do produkcji insuliny – hormonu uważanego za hormon anaboliczny, obok hormonu wzrostu i testosteronu. Wyższa podaż tauryny przełoży się na większą produkcję insuliny, a to z kolei zapewni szybszą budowę wartościowej masy mięśniowej.

Teoretycznie produkcję insuliny można stymulować podawaniem glukozy. Niekiedy jednak dochodzi to tzw. insulinooporności, w efekcie czego tkanka mięśniowa słabiej reaguje na działanie insuliny, w przeciwieństwie do tkanki tłuszczowej. Zamiast więc zwiększać muskulaturę, gromadzisz więcej tłuszczu.

Tymczasem stymulowanie trzustki tauryną wiąże się z innym mechanizmem. Zdaniem naukowców tauryna wpływa na receptory zlokalizowane w błonie komórek trzustkowych, a nie – jak glukoza – wnika do komórek trzustkowych i stymuluje produkcję insuliny poprzez produkty powstałe w procesie glikolizy. Należy przy tym podkreślić, że stymulacja glukozą z czasem prowadzi do cukrzycy, tak tauryna chroni, regeneruje i usprawnia funkcjonowanie komórek trzustkowych.

Inne korzyści wynikające z przyjmowania tauryny

Chociaż dla sportowców istotne znaczenie ma działanie antykataboliczne oraz anaboliczne tauryny, nie można ograniczać się wyłącznie do tego. Aminokwas wykazuje znacznie szerszy zakres właściwości, wspomagając organizm na wielu płaszczyznach jednocześnie.

Tauryna:

  • zapewnia detoksykację organizmu,
  • przyczynia się do stabilizacji błony komórkowej,
  • chroni siatkówkę oka przed skutkami stresu oksydacyjnego,
  • pozwala na zachowanie prawidłowej równowagi wodno-elektrolitowej,
  • wzmacnia siłę skurczu mięśnia sercowego.

Jak dawkować taurynę?

Zgodnie z zaleceniami, suplementacja tauryny u sportowców powinna wynieść średnio 3 g dziennie. Można przyjmować taurynę zarówno w kapsułkach, jak i proszku – dostępnych jest wiele produktów dostarczających taurynę – w naszym sklepie produkty te zamieszczone są w kategorii Tauryna. Wyżej wymieniona dawka to zalecenia ogólne. Sposób przyjmowania i wielkość porcji uzależnione są jednak od oczekiwanych efektów. I tak:

  • kuracja antykataboliczna wymaga przyjmowania 2 kapsułek glutaminy i 2 kapsułek tauryny przed śniadaniem, 2 kapsułek HMB przed treningiem, 2 kapsułek glutaminy i 2 kapsułek tauryny po treningu, 2 kapsułek HMB i 2 kapsułek glutaminy przed snem,
  • kuracja taurynowa: 3 kapsułki tauryny przed śniadaniem i 3 kapsułki tauryny po treningu.

Suplementacja tauryną – czy to bezpieczne?

Suplementacja tauryną jest w pełni bezpieczna, dlatego może być stosowana właściwie przez wszystkich. Informacji na temat długotrwałego stosowania tego aminokwasu jest niewiele,  niemniej jednak specjaliści podkreślają, że nadmiar tauryny jest usuwany przez nerki. Warto jednak mieć świadomość, że aminokwas ten nie jest polecany u takich osób jak: kobiety w ciąży i karmiące piersią, pacjenci z chorobą dwubiegunową, osoby uczulone na taurynę.

Tauryna – działanie, dawkowanie i skutki uboczne 4.45/5 (88.99%) 69 głos[ów]

Udostępnij