Skąd pozyskiwać białka dla naszego organizmu?

Skąd pozyskiwać białka dla naszego organizmu?

Białko uważane jest za najważniejszy budulec wszystkich komórek. Wchodzi w skład hormonów, enzymów, przeciwciał, mięśni. Bierze udział w procesach przemiany materii oraz procesach regeneracji uszkodzeń. To od niego zależy prawidłowe funkcjonowanie organizmu, toteż ważne jest, aby nigdy mu go nie zabrakło.

Białka możemy sklasyfikować według kilku kryteriów. Zacznijmy od tego, że zbudowane są one z aminokwasów, których część nasz organizm jest w stanie wyprodukować samodzielnie, części zaś musimy mu dostarczać wraz z pożywieniem. Tutaj pojawia się zatem podział podstawowy – pierwsze z nich to aminokwasy endogenne, drugie zaś to aminokwasy egzogenne.

Drugi podział dotyczy już tylko białek dostarczanych organizmowi z zewnątrz. Mowa tutaj o białkach pochodzenia roślinnego oraz zwierzęcego. W pierwszym przypadku ich nieocenionym źródłem będą przede wszystkim rośliny strączkowe, orzechy, nasiona i ziarna zbóż, w drugim zaś – mięsa (zwłaszcza wołowe i drobiowe), ryby, jaja i nabiał (w postaci mleka, jogurtów czy serów).

Szczególną uwagę do przyjmowania białka powinni przywiązywać przede wszystkim sportowcy, wykazujący zwiększone zapotrzebowanie na energię, pożytkowaną w czasie intensywnych i długotrwałych treningów, a także wszystkie osoby, pragnące zadbać o odpowiedni przyrost masy mięśniowej. Bez względu na to, czy uprawiamy zatem daną dyscyplinę zawodowo, czy siłownię odwiedzamy rekreacyjnie, dbając o lepszą kondycję oraz wyrzeźbione ciało, powinniśmy dostarczać organizmowi zwiększonych dawek białka nie tylko w postaci naturalnych produktów, ale i odżywek.

Suplementy – ważny składnik diety

Celem przyjmowania preparatów białkowych jest dostarczenie organizmowi jak największej ilości aminokwasów, przy jednoczesnym pominięciu tłuszczu oraz zachowaniu jak najniższej wartości kalorycznej. Wyróżniają je przy tym dwie istotne cechy, a konkretnie – łatwość trawienia i wysoka aktywność biologiczna.

Suplementy białka mogą występować tu w kilku postaciach. Pamiętać przy tym należy, że są one sporządzane z różnych rodzajów produktów białkowych, w których poza samym białkiem występują też inne składniki, takie jak węglowodany czy tłuszcze. Jeżeli mamy do czynienia z proszkiem o zawartości ok. 70-85 procent czystych protein, to wówczas jest to koncentrat. Jeżeli jednak zależy nam na jak największej zawartości czystego białka, dochodzącej do nawet 95 procent, to wówczas lepiej sięgnąć po izolat, czyli po kompleksową odżywkę pełnobiałkową, bogatą w nierozłożone białko. Kolejną opcją jest hydrolizat białkowy, pozyskiwany przez częściowy rozkład białka, czyli jego „nadtrawienie”.

Z naszego punktu widzenia istotny jest także czas wchłaniania – przede wszystkim odżywki białkowe są szybciej i lepiej przyswajalne niż białka przyjmowane w naturalnej postaci. Najdłużej spośród nich wchłania się tutaj kazeina, będąca najważniejszym białkiem mleka i wykazująca największą przydatność jako materiał budulcowy w procesie syntezy hemoglobiny oraz białek osocza krwi. Dlatego też zalecana jest do spożywania na noc.

Przegląd produktów

Przykładem koncentratu białka serwatki jest Olimp 100% Natural WPC – naturalny i bezsmakowy, idealny do budowy beztłuszczowej, suchej masy mięśni. Odznacza się on dużą zawartością białka oraz znikomą węglowodanów i tłuszczu, wspomaga redukcję tkanki tłuszczowej oraz pracę nad atletyczną sylwetką.

Przykładem izolatu białka serwatki jest z kolei Olimp Pure Whey Isolate 95, wzbogacony o kompleks witamin i składników mineralnych. Zawiera on białka o bardzo silnym działaniu anabolicznym, o wysokiej wartości biologicznej i świetnej przyswajalności.

Jako białko kazeinowe pomyślany został natomiast Trec Nutrition Casein 100 – wchłania się on wyjątkowo wolno i zapewnia przyrost masy mięśniowej. Za najszybszy i najczystszy hydrolizat białka serwatki uchodzi natomiast Optimum Nutrition Platinum Hydrowhey, wzbogacony enzymami trawiennymi oraz aminokwasami rozgałęzionymi BCAA.

Z kolei na naturalnym izolacie białek sojowych oparty został Olimp Sojavit 85, zaś połączenie białka sojowego i koncentratu daje nam jeszcze lepszy Olimp Provit 80.

Skąd pozyskiwać białka dla naszego organizmu? 4.98/5 (99.64%) 56 głos[ów]

Udostępnij