Skąd można pozyskiwać węglowodany?

Skąd można pozyskiwać węglowodany?

Wbrew powszechnej opinii, że cukry są złe i należy ich unikać, jeśli chce się zachować sylwetkę idealną, okazuje się, że prawda leży po drugiej stronie. Węglowodany są bowiem niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania każdego organizmu żywego – to z nich czerpana jest znaczna część energii potrzebna zarówno mięśniom, jak i mózgowi. Należy tylko wiedzieć, po jakie węglowodany warto sięgać i gdzie można je znaleźć – mówiąc krótko kluczowym zagadnieniem staje się pozyskiwanie węglowodanów.

Przede wszystkim należy sobie uzmysłowić, że poszczególne węglowodany różnią między sobą budową, a tym samym i szybkością działania.

Wyróżnia się następujące węglowodany

  • cukry proste
  • cukry złożone, które z kolei dzielą się na dwucukry oraz na wielocukry.

Cukry złożone to łańcuchy stworzone z cząsteczek węglowodanów prostych. Im te łańcuchy są dłuższe, tym organizm potrzebuje więcej czasu, by je rozłożyć, a następnie przyswoić i przekształcić w energię (najpierw bowiem organizm musi je rozłożyć na cukry proste). Tym samym cukry proste są przyswajane niemal natychmiast, przez co są gwarancją szybkiej energii.

Aby jednak móc prawidłowo rozplanować dzienne menu, tak by można było czerpać odpowiednią i we właściwym czasie energię z cukrów, trzeba wiedzieć, skąd je pozyskiwać. Przede wszystkim należy zrezygnować ze słodyczy, gdyż te są prawdziwą kopalnią tych mało wartościowych dla organizmu węglowodanów, tych, których należy się wystrzegać.

Wszystkie węglowodany można tak naprawdę pozyskiwać na dwa sposoby, przy czym o ile ten pierwszy jest uniwersalny, to ten drugi dedykowany jest osobom, które ze względu na prowadzony tryb życia mają większe zapotrzebowanie na cukry i mają problem z pozyskaniem odpowiedniej ich ilość za pomocą codziennego menu. Pierwszy sposób to oczywiście odpowiednio skomponowana dieta, drugi zaś to specjalne węglowodanowe suplementy diety dostępne pod różnymi postaciami.

Najcenniejsze dla organizmu są węglowodany złożone, gdyż one powoli uwalniają energię. Jednak i te proste okazują się niezbędne – zwłaszcza dla ludzi aktywnych i trenujących sport. Jeśli ich zapas nie zostanie odpowiednio uzupełniony przed treningiem, wówczas może wystarczyć kilka minut, by całkowicie stracić energię do dalszych ćwiczeń.

Jeśli chodzi o pożywienie, z którego warto pozyskiwać wartościowe węglowodany (ze względu na ich dużą zawartość), to wymienić tu należy przede wszystkim:

  • zboża oraz produkty pełnoziarniste (z grubego przemiału), w tym pieczywo, płatki do mleka oraz makarony,
  • różnego rodzaju kasze, w tym kasza gryczana oraz kuskus,
  • rośliny strączkowe, w tym fasola i zielony groszek,
  • owoce oraz warzywa, a także produkty z nich wykonane, czyli soki, dżemy itp.

Ponieważ osoby prowadzące aktywny tryb życia – zwłaszcza kulturyści i sportowcy – mają dużo większe zapotrzebowanie na energię, może się okazać, że codzienna dieta nie dostarczy im odpowiedniej ilości węglowodanów i to jeszcze tak skomponowanych, by w każdym momencie dnia organizm mógł przyswajać właściwą ich ilość. W takiej sytuacji dobrze jest zdecydować się na suplementy będące źródłem tego związku. Rynek sportowy posiada w zanadrzu bogaty zapas preparatów węglowodanowych różnego rodzaju. Najbardziej powszechne są preparaty w formie rozpuszczalnego w wodzie proszku, np. Olimp Carbonox, który posiada w składzie węglowodany o zróżnicowanym indeksie glikemicznym, dzięki czemu dostarcza energię przez długi czas od momentu spożycia zalecanej dawki.

Można też zdecydować się na Olimp Dextrex Juice, który dodatkowo ma działania wzmagające funkcje kreatyny – bardzo ważnej w przypadku treningów siłowych. Jeśli natomiast wolisz przyswajać węglowodany w inny sposób niż w formie płynów, wybierz Olimp Endurance Fire Start Energy Gel lub też Olimp Endurance Stand By Recovery Gel, które przyjmuje się w przyjemnej żelowej postaci. Zwykle węglowodany w formie suplementów przyjmuje się po treningu – zawsze jednak należy to czynić ściśle z zaleceniami producenta.

Skąd można pozyskiwać węglowodany? 4.97/5 (99.32%) 59 głos[ów]

Udostępnij