Siemię lniane – zastosowanie w diecie sportowca

Siemię lniane – zastosowanie w diecie sportowca

Niedoceniane, mimo że bardzo zdrowe. Kojarzone przede wszystkim z działaniem osłonowym żołądka czy środkiem na kaszel. Siemię lniane, bo oni mowa, po wielu latach niebytu powraca do łask. Sprawdź, jak można zastosować je w diecie sportowca i dlaczego warto.

Wysoka wartość odżywcza oraz mnóstwo korzyści zdrowotnych – to powody, dla których każdy sportowiec powinien włączyć do swojej diety siemię lniane.

Ziarenka, które skrywają ogromny potencjał

Siemię lniane to maleńkie ziarenka, w których drzemie ogromny potencjał. Wykazują szereg korzyści zdrowotnych, działając na wielu płaszczyznach jednocześnie.

  • Działa osłaniająco na żołądek .
  • Reguluje pracę jelit.
  • Wspomaga proces odchudzania i ułatwia utrzymanie masy ciała w ryzach.
  • Poprawia funkcjonowanie układu krążenia, zmniejszając ryzyko wielu chorób sercowo-naczyniowych, np. miażdżycy.
  • Obniża poziom frakcji LDL cholesterolu.
  • Wpływa pozytywnie na skórę, włosy i paznokcie.
  • Działa korzystnie w przypadku kaszlu.
  • Sprzyja leczeniu zapalenia oskrzeli.

Dobroczynne działanie wynika z bogactwa wartości odżywczych. Nasiona lnu są doskonałym źródłem kwasów tłuszczowych omega-6, fitosteroli, witaminy E. Dostarczają również sporą porcję soli mineralnych, takich jak żelazo, cynk i magnez.

Siemię lniane na odchudzanie

Osoby chcące uzyskać szczupłą sylwetkę powinny pomyśleć o włączeniu siemienia lnianego do swojej diety. Z uwagi na swoje właściwości żelujące, zwiększa poczucie sytości. Malejąca liczba spożytych kalorii przekłada się na lepsze efekty odchudzające.

Ponadto siemię lniane przyspiesza metabolizm, pobudzając do pracy kosmki jelitowe. Walczy przy tym z zaparciami, zwiększając komfort podczas wypróżnień.

Siemię lniane – jak je wykorzystać w kuchni?

Nasiona siemienia lnianego stanowią doskonały dodatek do wielu potraw, wzbogacając danie o dodatkowe wartości odżywcze. Wystarczy je zmielić i dodać do swoich ulubionych posiłków.

Świetnie sprawdzają się jako dodatek:

  • dressingów lub pesto – zmielone nasiona pomagają „związać” pozostałe składniki, nadając sosom odpowiednią konsystencję
  • do ciasta naleśnikowego lub gofrowego
  • do ciasta na placuszki – zarówno w wersji na słodko, jak i w wersji wytrawnej
  • do odżywek spożywanych w dni treningowe.

Warto mieć świadomość, że zmielone siemię lniane, dzięki swoim właściwościom żelującym, stanowią doskonały zamiennik jajek. To idealne rozwiązanie dla osób unikających jaj w wypiekach – wystarczy 1 łyżeczkę zmielonych nasion połączyć z 3 łyżkami gorącej wody.

Siemię lniane w formie suplementów? Czemu nie

Wiele osób niechętnie patrzy w stronę siemienia lnianego z uwagi na nieprzyjemną galaretowatą konsystencję oraz mało ciekawy smak. Takie uprzedzenia sprawiają, że tylko najbardziej wytrwali i zagorzali zwolennicy naturalnych środków decydują się na spożywanie siemienia lnianego.

Alternatywnym rozwiązaniem jest siemię lniane w postaci suplementów. Dostępne jako tabletki, są łatwe do połknięcia. Dostarczają przy tym sporą dawkę organicznego oleju lnianego o wysokiej zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Siemię lniane – zastosowanie w diecie sportowca 4.91/5 (98.18%) 11 głos[ów]

Udostępnij