Różne formy kreatyny

Różne formy kreatyny

Co to jest kreatyna?

Kreatyna – bez wątpienia jedna z najbardziej cenionych przez sportowców substancji, bez której ciężko wyobrazić sobie efektywny trening, w niemal każdej dyscyplinie sportowej. Kreatynę stosują amatorzy oraz profesjonaliści, osoby uprawiające treningi siłowe i wytrzymałościowe. Swoją popularność zawdzięcza ona wyjątkowym właściwościom, które można odczuć w zasadzie już od pierwszego użycia. Organizm staje się wzmocniony, zdolny do dłuższych i bardziej efektywnych treningów. Regularne stosowanie sprawia, że mięśnie szybciej się rozwijają, są mocniejsze oraz dobrze chronione przed katabolizmem (samoistnym spalaniem się na skutek intensywnych treningów). Bardzo ważną cechą kreatyny jest również to, że wspomaga syntezę białka – to właśnie dzięki niemu może mieć miejsce przyrost masy mięśniowej. Więcej o tym czym jest kreatyna przeczytasz w artykule Co to jest kreatyna?

Jeśli więc rozpoczynasz swoją przygodę ze sportem, zwłaszcza z dyscyplinami siłowymi, przyjmowanie kreatyny można uznać za niezbędne, jeśli chcesz, by treningi wykazały się znaczną efektywnością. Dużą zaletą tej substancji jest fakt, że trudno ją przedawkować. W mniejszych ilościach niż jest zalecana też będzie dawać efekty, tylko w wolniejszym tempie. Większe dawki również nie okażą się raczej niebezpieczne, o ile taki sten nie będzie się utrzymywać długi czas. Jedna z teorii dawkowania kreatyny mówi wręcz, by przez 1-2 tyg. stosować bardzo dużą ilość kreatyny (ok. 30 g dziennie) – tak by organizm mógł się nią dobrze nasycić. Po tym czasie należy przejść na niewielkie porcje (2-5 g).

Kreatyna dostępna jest na rynku sportowym pod różnymi postaciami. Na szczęście każda z nich powinna być stosowana w tych samych ilościach, co pozwala łączyć w ramach jednego dnia nawet kilka rodzajów suplementu. Wygoda, szybkość przygotowania, walory smakowe, a może cena? Tak naprawdę to tylko od nas zależy, na jaką formę kreatyny się zdecydujemy, a wybór jest niemały.

Kreatyna w proszku

Dużą popularnością cieszy się kreatyna dostępna w postaci proszku – np. Olimp Creatine Xplode. Odpowiednią ilość proszku rozpuszczamy – w wodzie, w soku, w dekstrozie (glukozie). Decydując się na to ostatnie rozwiązanie, należy pamiętać o jednym – to prawda, że glukoza wspomaga transport kreatyny do mięśni, jednak na dłuższą metę cukry mogą doprowadzić do przyrostu niechcianej tkanki tłuszczowej. Nie zaleca się więc za każdym razem łączyć kreatyny z dekstrozą – ale raz na jakiś czas jest to jak najbardziej korzystne rozwiązanie. Wspomniana tu kreatyna w proszku zawiera również taurynę, która dodatkowo wspiera rozwój mięśni, a więc działanie preparatu jest jeszcze skuteczniejsze.

Kreatyna w kapsułkach

Kolejną formą kreatyny są kapsułki. Kapsułki to wygoda i szybkość działania (preparat bardzo szybko jest przyswajany przez organizm). Przykładem takiej kreatyny jest Olimp Creatine Mega Caps, która dostępna jest m.in. w wariancie zawierającym aż 400 kapsułek. Kapsułki bardzo szybko rozpuszczają się w organizmie – dzięki temu, że wewnątrz zawierają proszek. Dla wielu osób jest to wygodniejsze niż proszek – równie łatwo się wchłaniają, a nie trzeba ich samemu rozpuszczać, ponadto działają szybciej niż tradycyjne tabletki kreatynowe. Preparat zawiera monohydrat kreatyny, czyli jej najbezpieczniejszą formę (to znaczy najlepiej przebadaną i uznawana za najbardziej efektywną).

Kreatyna w tabletkach

Najbardziej tradycyjną formą kreatyny są tabletki. Szybkość i wygoda w każdej sytuacji. Możesz je zażyć tak naprawdę wszędzie, jeśli tylko masz butelkę z wodą lub sokiem do popicia. Ponadto taka forma preparatu jest bezsmakowa, co wiele osób sobie chwali. Przykładem wysoce przyswajalnej kreatyny w tabletkach może być suplement marki Olimp – Creatine 1000, gdzie opakowanie zawiera aż 300 drogocennych dla mięśni tabletek.

Ciekawą formą kreatyny – którą stosuje się raczej jako urozmaicenie, a nie codzienne dostarczanie właściwej ilości tej cennej substancji – są kreatynowe batony oraz cukierki. Dla wielu osób odrzucenie słodyczy w imię treningów jest dużym poświęceniem, dlatego warto posiadać te smaczne przekąski w swoim domu, by raz na jakiś czas część dziennej dawki kreatyny uzupełnić właśnie za ich pomocą.

Bez względu na to, jaką formę kreatyny wybierasz, pamiętaj, by przyjmować ją cyklicznie, robiąc co jakiś czas regularne przerwy w przyjmowaniu. Jeśli dopiero rozpoczynasz przygodę z kreatyną, wybierz taki sposób dawkowania, który jest zalecany przez producenta.
Różne formy kreatyny 4.98/5 (99.62%) 53 głos[ów]

Udostępnij