Różne formy aminokwasów

Różne formy aminokwasów

Czym są aminokwasy?

O potrzebie spożywania aminokwasów słyszał na pewno każdy, kto postanowił na poważnie rozpocząć swoją przygodę ze sportem, a zwłaszcza z kulturystyką. Każdy trening, który ma na celu budowę masy mięśniowej musi łączyć się z dostarczeniem organizmowi białka. Jednak od zwykłych odżywek białkowych bardziej poleca się właśnie aminokwasowe – działają szybciej i efektywniej (są w całości wchłaniane przez organizm, bez strat, jakie mają miejsce w przypadku preparatów białkowych).

W przyrodzie odkryto do tej pory ponad 300 aminokwasów. Nie wszystkie jednak występują w ludzkim organizmie. Tych jest zaledwie 22, ale każdy z nich pełni ważną rolę. Wyróżnić można pod względem budowy (ale też funkcji, jaką pełnią w organizmie) dwa rodzaje aminokwasów – proste oraz rozgałęzione, czyli tak zwane BCAA. Zwykle można się spotkać z radą, by wybierać te drugie.

Czy faktycznie tak należy robić?

Spośród 22 aminokwasów białkowych wyróżnić można tylko 3 rozgałęzione, cała reszta to aminokwasy proste.

  • Aminokwasy proste: glicyna, lizyna, alanina, seryna, cysteina, metionina, treonina, prolina, arginina, tryptofan, histydyna, tyrozyna, fenyloalanina, glutamina, kwas glutaminowy, aspargina i kwas asparginowy.
  • Aminokwasy rozgałęzione (BCAA): leucyna, izoleucyna i walina.

Oba rodzaje aminokwasów to podstawowe źródło białka – najważniejszego budulca organizmu ludzkiego, w tym także mięśni. Ale te trzy aminokwasy rozgałęzione BCAA pełnią jeszcze jedną bardzo ważną rolę – mają znaczenie antykataboliczne, co oznacza, że chronią mięśnie przed rozpadem na skutek intensywnych treningów. Jest to bardzo ważna rola, gdyż zapewnia bezpieczeństwo wykonywanych ćwiczeń, także tych najbardziej forsujących organizm, czyli siłowych. Tym samym pozwalają szybciej zregenerować organizm po skończonym treningu. Za pomocą preparatów opierających się na aminokwasach prostych dostarczamy organizmowi „jedynie” cegiełki niezbędne do tego, by można było zbudować mięśnie. BCAA, czyli aminokwasy rozgałęzione, to dodatkowo ochrona mięśni przed różnego rodzaju uszkodzeniami (zwłaszcza katabolizmem), wzmocnienie organizmu, pobudzanie procesów anabolicznych, a także stymulacja insuliny, której odpowiedni poziom w organizmie jest bardzo ważny po skończonym treningu.

Wszystkie aminokwasy są ważne dla organizmu, dlatego nie należy ograniczać się tylko do prostych bądź tylko do rozgałęzionych. Istotny jest natomiast sposób ich przyjmowania. Aminokwasy proste zaleca się stosować każdego dnia, w celu uzupełnienia ich poziomu w organizmie. Z kolei aminokwasy rozgałęzione powinny być zażywane tylko w dni treningowe, a dokładnie wtedy, kiedy istnieje największe zagrożenie katabolizmem, czyli rano oraz po zakończonym treningu. Pamiętajmy o tym, że odżywki aminokwasowe w przeciwieństwie do białkowych działają praktycznie natychmiast po zażyciu. W przypadku tych drugich najpierw trzeba poczekać na to, by doszło do procesu trawienia białek, a więc ich „rozpadu” na aminokwasy.

Najlepsze odżywki aminokwasowe to takie, które zawierają w sobie aminokwasy rozgałęzione – zależy nam przecież nie tylko na rozbudowanej muskulaturze, ale również na tym, by treningi były bezpieczne – ale wspomagane przez aminokwasy proste. Wówczas organizm otrzyma jeszcze więcej „cegiełek” potrzebnych do tego, by rozwijać mięśnie. Przykładem takiego preparatu może być Olimp Pro Amino Xplode Powder, który obok leucyny, izoleucyny i waliny (aminokwasów BCAA) zawiera jeszcze 16 różnych aminokwasów prostych, czyli prawie cały ich zestaw. Podobnie wygląda skład preparatu Olimp Anabolic Amino 9000.

Różne formy aminokwasów 4.98/5 (99.64%) 55 głos[ów]

Udostępnij