Przyrost mięśni – co go hamuje?

Przyrost mięśni – co go hamuje?

Dla większości osób trenujących na siłowni, intensywne ćwiczenia mają doprowadzić do szybkiego przyrostu masy mięśniowej. Zanim jednak zaczniesz ostro trenować, poznaj czynniki wpływające na zahamowanie procesów anabolicznych. Sprawdź, co może skutecznie zablokować przyrost mięśni, w efekcie czego twojej muskulaturze będzie daleko do ideału.

Wielu sportowców popada w błędne koło, w efekcie czego przyrost mięśni zostaje zahamowany. W momencie, gdy osoba trenująca przestaje widzieć zauważalne efekty (przestaje rosnąć), ćwiczy jeszcze intensywniej. Decyduje się na dołożenie nowych ćwiczeń lub dodatkowych serii – tak, by trening był jeszcze bardziej efektywny. Okazuje się jednak, że… nie jest to skuteczne rozwiązanie. W ten sposób ciężko będzie uzyskać pożądane rezultaty. Istotne znaczenie ma bowiem równowaga między anabolizmem oraz katabolizmem. Ważne jest także poznanie kluczowych czynników mogących wpływać na przyrost mięśni.

Przyrost mięśni zahamowany przez brak regeneracji?

Regeneracja potreningowa ma ogromne znaczenie. I nie chodzi tutaj wyłącznie o jej aspekt fizyczny, czyli odpoczynek mięśni. Przyrost mięśni zahamować może brak regeneracji centralnego układu nerwowego.

Jeśli układ nerwowy nie jest wypoczęty, wówczas osobie ćwiczącej na siłowni może towarzyszyć brak koncentracji. Ciężko jest skupić się na wykonywaniu ćwiczeń, ciężko utrzymać odpowiednią technikę, itp. Nierzadko osoba ćwicząca czuje się bardzo zmęczona, mimo że trening nie był tak intensywny jak poprzednie.

Znasz to z doświadczenia? Najwyraźniej twój centralny układ nerwowy jest wyczerpany i potrzebuje silnej regeneracji. Dobrym wsparciem będą np. suplementy zawierające GABA (np: Trec Nutrition GABA). Warto przy tym pamiętać, że dla lepszej kondycji centralnego układu nerwowego istotne znaczenie ma sen oraz brak stresu.

Winne przetrenowanie

Chociaż ciężki trening pomaga budować mięśnie, warunkiem jest równoważny jemu odpoczynek. Jeżeli bilans przechyla się w zarówno w jedną lub drugą stronę, efekty nie spełnią oczekiwań. Trzeba bowiem umieć zachować równowagę między intensywnością treningu a regeneracją. Jeżeli więc nie dajesz mięśniom szansy na odpoczynek, prędzej czy później doznasz przetrenowania.

Po czym je rozpoznasz? Zwykle przypomina to typowe przemęczenie. Często też brakuje chęci do wyjścia na siłownię, zaś podczas ćwiczeń zachodzi konieczność zmniejszania obciążenia w porównaniu do poprzednich treningów.

By zapobiec temu problemowi, a jednocześnie wpłynąć pozytywnie na przyrost mięśni polecane jest tzw. roztrenowanie. Przerwa w intensywnym treningu jest koniecznością, dlatego od czasu do czasu przyda się przerwanie „maratonu”. Nie chodzi jednak o to, by błogo leniuchować. Aktywny wypoczynek, a więc lżejsze ćwiczenia sprawdzą się w tym przypadku najlepiej.

Niedostateczna podaż kalorii

Zastanawiasz się, dlaczego twój przyrost mięśni został zahamowany, skoro pamiętasz o regeneracji oraz stosujesz się do zasady roztrenowania? Przyjrzyj się swojemu codziennemu menu – czy na pewno twoje mięśnie otrzymują dostateczną porcję kalorii? Jeżeli ograniczasz kaloryczność posiłków, wówczas nie masz szans na uzyskanie zadowalających rezultatów.

Należy mieć świadomość, że kalorie to paliwo dla mięśni. Jeśli ich ilość jest dużo mniejsza niż zapotrzebowanie energetyczne, organizm w pierwszej kolejności będzie czerpał zapasy pozwalające na utrzymanie podstawowych czynności życiowych.

Jeśli chcesz przyspieszyć przyrost mięśni, musisz jeść. Pamiętaj jednak, że kluczową rolę odgrywa nie tylko ilość, ale również jakość. Ważne jest to, z jakich źródeł pochodzą kalorie. Musi to być wartościowe jedzenie, które stanowi bogactwo składników odżywczych.

Przyczyn zahamowania przyrostu mięśni jest wiele, ale wszystkie wyżej wymienione możesz spokojnie wyeliminować. Wystarczy zmienić dotychczasowe przyzwyczajenia oraz pogląd na pewne kwestie. Odpoczynek – nie tylko fizyczny, ale i umysłowy, dodatkowa porcja kalorii oraz optymalny plan ćwiczeń – tyle wystarczy, by z treningu na trening zauważać coraz lepsze rezultaty.

Przyrost mięśni – co go hamuje? 4.75/5 (95.00%) 16 głos[ów]

Udostępnij