Praca mięśni a wolne rodniki

Praca mięśni a wolne rodniki

Od wytrzymałości mięśni może zależeć m.in. intensywność treningów. Dlatego warto szczególną uwagę zwrócić na… wolne rodniki. Są one jednym z czynników warunkujących wytrzymałość sportowca. Sprawdź, co należy zrobić, by ograniczyć ich wytwarzanie.

Wytrzymałość jest zależna od wielkości poboru oraz wykorzystania tlenu podczas wysiłku. Istotną rolę odgrywa przy tym prawidłowe funkcjonowanie układu oddechowego, układu krążenia oraz metabolizmu mięśniowego. Okazuje się jednak, że ważne znaczenie mają wspomniane wolne rodniki.

Wolne rodniki, czyli co?

Z chemicznego punktu widzenia wolnymi rodnikami są niesparowane atomy tlenu. Podczas gdy teoretycznie każdy atom tlenu na ostatniej orbicie ma parzystą liczbę elektronów, w przypadku wolnych rodników jeden z elektronów „gubi się”, np. podczas procesu przemiany tlenu w mitochondriach. W efekcie dochodzi do utraty równowagi, co powoduje „pilne poszukiwania” brakującego elektronu. Jeśli atom tlenu z niesparowanym elektronem napotka prawidłowy atom. zabiera mu brakujący elektron. Atom „napadnięty” staje się wolnym rodnikiem, który poszukuje atomu z parzystą liczbą elektronów. I tak koło się zamyka…

Warto jednak mieć świadomość, że wolny rodnik nie zawsze szuka wolnego elektronu w atomie tlenu. Niekiedy są to atomy białka, co przyczynia się do stopniowego zniszczenia struktury np. błon komórkowych czy nawet DNA.

O ile równowaga między wolnymi rodnikami a antyoksydantami jest zachowana, te pierwsze nie wykazują szkodliwego działania. Gorzej, jeśli neutralizujących przeciwutleniaczy jest mniej – wówczas zwiększa się ryzyko zachorowań na wiele schorzeń, a także… spada wytrzymałość mięśni, które są mniej zdolne do intensywnego wysiłku.

Jak wolne rodniki oddziałują na mięśnie?

Specjaliści są zdania, że wolne rodniki mogą przyczyniać się do ograniczenia pracy mięśni, a co za tym idzie – spadku ich wytrzymałości i mniejszej zdolności do intensywnych ćwiczeń fizycznych. Wynika to z faktu, że wolne rodniki poszukują brakującego elektronu m.in. w białkach mięśniowych. Niejako zmuszone do wejścia w reakcję, ulegają degradacji wewnątrzkomórkowej. Problem nasila się wówczas, gdy „napadniętymi” białkami są enzymy m.in. takie jak: kinaza pirogronianowa, oksydaza cytochromowa, kinaza kreatynowa – enzymy odgrywające ogromną rolę w metabolizmie mięśniowym.  Podobnie jest, gdy wolne rodniki uszkadzają mitochondria lub przyczyniają się do ich częściowego zaniku – skutkuje to zaburzeniem resyntezy ATP. Wówczas dochodzi do zaburzenia tego procesu, co skutkuje spadkiem wytrzymałości mięśni.

Z wolnymi rodnikami można walczyć

Jak już wyżej zostało wspomniane, największym problem z wolnymi rodnikami pojawia się wtedy, gdy w ustroju powstaje ich za dużo. Wówczas układ immunologiczny nie jest w stanie nad nimi zapanować, pozwalając na sianie spustoszenia.

Dlatego zadaniem sportowców, którym zależy na poprawie wytrzymałości mięśniowej, jest neutralizowanie wolnych rodników. Tak, by przywrócić równowagę między rodnikami a antyoksydantami. Ważne jest zatem, by w organizmie znacząco wzrosła liczba tych drugich – substancji o działaniu przeciwutleniającym. Ich rola sprowadza się do „ofiarowaniu” wolnym rodnikom brakującego elektronu, dzięki czemu przestają atakować m.in. białka budujące mięśnie.

Siła antyoksydantów z pożywienia

Chcąc zneutralizować wolne rodniki zaburzające prawidłową pracę mięśni, należy zadbać o odpowiednią podaż antyoksydantów. Okazuje się, że najprostszym sposobem jest… dieta skomponowana w taki sposób, by dostarczać optymalną ilość cennych przeciwutleniaczy.

  • Witamina E

Witaminę E zalicza się do silnych antyoksydantów. Warto zatem wzbogacić codzienny jadłospis w ciemnozielone warzywa liściaste, ziarna zbóż, oleje roślinne.

  • Witamina C

Jest to witamina o bardzo silnym działaniu przeciwutleniającym. Ważne jest, by dieta obfitowała w natkę pietruszki, owoce cytrusowe (najwięcej witaminy znajduje się w białej skórce), zielone warzywa. Pomocne będą także ziemniaki i pomidory.

  • Beta-karoten

Znany również jako prowitamina A, odgrywa ważną rolę w walce z wolnymi rodnikami. Sporą ilość tego cennego składnika znaleźć można m.in. w marchwi, pomidorach, dyni, szpinaku, sałacie.

Warto jednak pamiętać, że jakakolwiek obróbka kulinarna przyczynia się do zubożenia ilości witamin. Dlatego rozsądnym rozwiązaniem wydaje się być sięgnięcie po witaminowe suplementy diety dedykowane sportowcom. Zawarte w kapsułkach cenne antyoksydanty pozwalają na szybkie wyrównanie niedoborów.

Praca mięśni a wolne rodniki 4.94/5 (98.75%) 16 głos[ów]

Udostępnij