Posiłek przed treningiem to konieczność?

Posiłek przed treningiem to konieczność?

Każdy trening to spore wyzwanie dla organizmu, dlatego istotne jest odpowiednie przygotowanie do niego. Przygotowanie rozumiane również poprzez prawidłowy sposób odżywiania się. Czy to oznacza, że posiłek przed treningiem jest koniecznością?

Wielu sportowców zastanawia się nad słusznością spożycia posiłku bezpośrednio przed treningiem. Część osób jest zdania, iż posiłek przedtreningowy stanowi kluczowy element, od którego zależy możliwość osiągania dobrych wyników. Jednak jedzenie bezpośrednio przed ćwiczeniami może spowodować pewien dyskomfort podczas realizowania treningu – nie ma bowiem nic przyjemnego w wykonywaniu ćwiczeń z pełnym żołądkiem.

Posiłek przed treningiem w odpowiednim czasie

Posiłek przed treningiem to konieczność – trzeba jednak pamiętać, że musi być spożyty w odpowiednim czasie. Nie chodzi o to, by zaraz przed wejściem na salę treningową zjeść porcję ryżu z tuńczykiem czy kurczakiem. Istotne jest to, by spożyć posiłek przedtreningowy w takim czasie, który pozwoli na przyswojenie i strawienie przez organizm.

Trzeba mieć na uwadze fakt, że jedzenie zawierające dużą ilość białka, błonnika i tłuszczów trawi się dość długo. Jeżeli taki posiłek zostanie dostarczony zbyt późno, wówczas faktycznie osoba ćwicząca może odczuwać dyskomfort.  Chcąc więc mieć pewność, że organizm przyswoił i strawił dostarczoną żywność, zaleca się spożycie posiłku „konkretnego” na około 2-3 godziny przed rozpoczęciem ćwiczeń. Jeśli posiłek przed treningiem jest „lekki”, wystarczą 1-2 godziny.

Warto przy tym pamiętać, że pora spożycia posiłku jest kwestią indywidualną. Najlepszym rozwiązaniem jest więc „eksperymentowanie”, by poznać czas dostosowany do potrzeb i możliwości swojego organizmu.

Z czego powinien składa się posiłek przed treningiem?

Komponując posiłek przedtreningowy, należy pamiętać o dostarczeniu organizmowi odpowiedniej ilości węglowodanów przy jednoczesnym zmniejszeniu zawartości tłuszczów, błonnika i białka. Nie wpłynie to negatywnie na proces trawienia, co pozwoli wyeliminować dyskomfort w okolicach żołądka – gdy pokarm nie zostanie w pełni strawiony. Chociaż posiłek przedtreningowy powinien zawierać sporą ilość węglowodanów, należy także pamiętać o witaminach, minerałach i niewielkiej porcji protein.

Jeśli na konkretny posiłek przed treningiem jest za późno, warto sięgnąć po takie przekąski jak np.:

  • omlet z białek jaj,
  • koktajl owocowy z dodatkiem odżywki białkowej,
  • płatki owsiane z bananem, rodzynkami i odżywką białkową.

Co z posiłkiem w przypadku treningu porannego?

W przypadku, gdy trening odbywa się w godzinach popołudniowych, zachowanie 2-3-godzinnego odstępu od posiłku jest możliwe. Sprawa komplikuje się, gdy realizowany jest trening poranny – tutaj siłą rzeczy nie ma opcji zachowania optymalnego czasu przerwy. W takiej sytuacji koniecznością jest spożycie lekkiego posiłku na co najmniej 1 godzinę przed rozpoczęciem treningu.

Co z odżywkami przedtreningowymi?

Kolejna kwestia to odżywki przedtreningowe. Ich celem jest pomoc w realizacji założonego planu treningowego – dlatego zawierają odpowiednią kompozycję składników poprawiających efektywność wykonywanych ćwiczeń. Stanowią przede wszystkim dodatkowe źródło energii pozwalającej na przeprowadzanie nawet bardzo intensywnych treningów. Ponadto zmniejszają uczucie zmęczenia, dzięki czemu możliwe jest stopniowe wydłużanie czasu ćwiczeń.

By jednak odżywki przedtreningowe przyniosły oczekiwane efekty, należy w odpowiedni sposób podejść do jej wyboru. Istotne znaczenie ma przede wszystkim skład – musi zawierać takie substancje, które faktycznie wpływają na poprawę jakości treningu.

Zastanawiasz się, jak wybrać dobrą odżywkę przedtreningową? Dowiedz się więcej na: https://www.megapower.pl/blog/odzywki-przedtreningowe-stosowac-czy-nie.

Chociaż stosowanie odżywek przedtreningowych nie jest koniecznością, warto po nie sięgnąć – szczególnie, jeśli zależy ci na poprawie efektów z treningu na trening. Pozwalają wyeliminować twoje „słabości” oraz poprawić wydolność.

Posiłek przed treningiem to konieczność? 4.96/5 (99.20%) 25 głos[ów]

Udostępnij