Odżywki na masę – które są koniecznością?

Odżywki na masę – które są koniecznością?

Masz jeden cel: zbudować pokaźną muskulaturę. Poza realizowaniem konkretnego planu treningowego i przyjęciem właściwej strategii żywieniowej, warto pamiętać o odpowiednich preparatach dla sportowców. Które odżywki na masę są koniecznością, a które można pominąć? Oto kilka cennych wskazówek.

Wybierając odżywki na masę, można ograniczyć się tylko do jednego rodzaju preparatu lub skomponować cały zestaw. Wiadomo, im bardziej rozbudowana suplementacja, tym lepszych efektów można oczekiwać. Niemniej jednak wybór i tak należy do ciebie.

Odżywki białkowe pomogą zbudować masę mięśniową

Jako że białko stanowi element budulcowy mięśni, nie ma lepszej odżywki na masę niż odżywka wysokobiałkowa. Który rodzaj preparatu wybrać, biorąc pod uwagę dość spore zróżnicowanie?

  • Koncentrat białek serwatki (WPC) to proteinowa odżywka na masę, która charakteryzuje się średnim czasem wchłaniania. Jest idealnym rozwiązaniem, które pozwala uzupełnić białko w ciągu całego dnia.
  • Izolat białek serwatki (WPI) charakteryzuje się bardzo wysoką zawartością protein (na poziomie 90 proc.). Ma jednak dość długi czas wchłaniania, dlatego świetnie sprawdzi się w okresie potreningowym.
  • Hydrolizat białek serwatki (WPH) to odżywka proteinowa o dość krótkim czasie wchłaniania. Dlatego stanowi idealne rozwiązanie w okresie okołotreningowym. Dodatkowym atutem jest bardzo wysoka zawartość protein (wynosząca nawet do 100 proc.). Jako że jest to bardzo dobry preparat, należy liczyć się z dość wysoką ceną – w porównaniu z choćby WPC czy WPI.

Szeroki wybór odżywek białkowych znajdziesz na https://www.megapower.pl/odzywki-bialkowe-c-34.html. Wystarczy tylko określić swoje oczekiwania, a następnie wybrać odżywkę dopasowaną do potrzeb i możliwości finansowych.

Kreatyna potrzebna do rozbudowy masy mięśniowej

Wybierając odżywki na masę, warto zwrócić uwagę na kreatynę. Jest to substancja odpowiadająca głównie za przemiany ATP – substancji, która stanowi ważne źródło energii w przypadku krótkotrwałych procesów wysiłkowych.

Rola kreatyny sprowadza się również do zwiększenia retencji wody wewnątrz komórek. Pozwala to na poprawę warunków do wzrostu mięśni – jako że transport wody ułatwia przenikanie wielu innych cennych substancji odżywczych.

Podobnie jak w przypadku preparatów białkowych, tak i odżywki na masę w postaci kreatyny to bardzo szeroki wybór. Wśród suplementów dostępne są preparaty jednoskładnikowe oraz preparaty złożone – poza kreatyną zawierają dodatkowe składniki.

Ponadto należy dokładnie zastanowić się nad formą kreatyny:

  • monohydrat kreatyny – działa silnie anabolicznie oraz antykatabolicznie
  • jabłczan kreatyny – działa podobnie jak monohydrat; różnica polega jednak na jakości masy mięśniowej, która w przypadku jabłczanu jest lepsza pod względem wizualnym.

Jeśli zastanawiasz się, którą formę kreatyny wybrać, więcej informacji znajdziesz tutaj: https://www.megapower.pl/blog/kreatyna-monohydrat-czy-jablczan/.

Istotne jest odpowiednie dawkowanie – najczęściej są to dawki 3-5 g (w zależności od wybranej formy). Taka ilość pozwala odczuć efekty suplementacji po upływie 7-10 dni. Należy oczekiwać większej siły, wydajności i wytrzymałości. Warto jednak mieć świadomość, że rezultaty pojawiają się wyłącznie w przypadku regularnej suplementacji. Doraźne łykanie preparatów kreatynowych jest nie tylko stratą czasu, ale przede wszystkim pieniędzy.

Po jakie odżywki na masę warto jeszcze sięgnąć?

Białkowe odżywki na masę oraz kreatyna to główne preparaty, o których powinien pamiętać każdy sportowiec dążący do rozbudowy muskulatury. Warto jednak uzupełnić swój „suplementacyjny arsenał” o dodatkowe preparaty.

  • Aminokwasy BCAA – to odżywki zawierające aminokwasy egzogenne, których organizm nie jest w stanie samodzielnie wyprodukować. Działają przede wszystkim antykatabolicznie, ale jednocześnie pobudzają anabolizm. Dzięki temu zwiększają efektywność syntezy wartościowej masy mięśniowej.
  • Suplementy witaminowo-mineralne – dostarczają kompleksową porcję najważniejszych witamin i minerałów, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. W praktyce oznacza to poprawę procesów związanych z budową nowych włókien mięśniowych, itp.
Odżywki na masę – które są koniecznością? 5.00/5 (100.00%) 13 głos[ów]

Udostępnij