Masło orzechowe – czy warto je jeść?

Masło orzechowe – czy warto je jeść?

Masło orzechowe staje się coraz bardziej popularne wśród sportowców – mimo sporej kaloryczności. Dlatego wiele osób zastanawia się, czy jest sens faszerować się taką dawką kalorii. Sprawdź więc czy faktycznie warto.

Amerykanie zajadają się masłem orzechowym od dawna. Okazuje się, że jest w tym jakiś sens. Bo chociaż rzeczywiście masło z orzechów ziemnych dostarcza sporą dawkę kalorii, jest też niezwykle pożywne. Ale od początku…

Jak powstaje masło orzechowe?

Aż trudno uwierzyć, że masło orzechowe jest produktem jednoskładnikowym. Składa się tylko z … orzechów arachidowych (orzechów ziemnych). Poddawane są prażeniu, a następnie szybkiemu chłodzeniu, by zachować zawarte w nich kwasy tłuszczowe. Kolejny krok to mielenie ich na gładką masę (najpierw powstaje mąka, ale pod wpływem dalszego mielenia tworzy się masło).

Masła orzechowe najwyższej jakości nie zawierają żadnych dodatkowych olejów (tym bardziej tłuszczów utwardzalnych). Charakterystyczne przy tym jest powstawanie na wierzchu tłustej warstewki.

Wartość odżywcza masła orzechowego

Masło orzechowe zawiera w swoim składzie wyłącznie orzechy arachidowe, a co za tym idzie – wartość odżywcza jest wyliczana na podstawie głównego i jedynego składnika.

  • Duża zawartość tłuszczów

Masło orzechowe stanowi bogactwo tłuszczów. Na szczęście są to przede wszystkim nienasycone kwasy tłuszczowe – niezwykle cenne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.  Przyczyniają się m.in. do poprawy profilu lipidowego, obniżając poziom „złego” cholesterolu i podnosząc poziom „dobrego” cholesterolu. Ponadto wzmacniają odporność organizmu oraz wpływają na prawidłową pracę układu sercowo-naczyniowego. Niektóre źródła twierdzą, że nienasycone kwasy tłuszczowe wspierają proces odchudzania.

  • Obecność białka

Jako że masło powstaje z orzechów, dostarcza przy tym porcję białka. Nie są to może zawrotne ilości, niemniej jednak zawsze będą stanowić dodatkowe źródło protein – tak ważnych w procesie budowania masy mięśniowej.

  • Zawartość witamin i minerałów

Masło orzechowe dostarcza także sporą ilość witamin i minerałów. Wśród nich warto przede wszystkim wymienić: witaminy z grupy B (głównie niacynę), witaminę E, magnez, potas. Szczególnie te dwa ostatnie są ważne dla sportowców – uzupełniając niedobory tych minerałów, można zapobiec bolesnym skurczom mięśni.

Masło orzechowe bombą kaloryczną, ale …

Nie da się jednak ukryć, że masło orzechowe to prawdziwa bomba kaloryczna. Szacuje się, że jedna łyżka dostarcza aż 150 kcal! To dokładnie tyle samo, ile zawiera 100 g fileta z piersi kurczaka (bez skóry). Czy to oznacza, że z masła orzechowego należy bezwzględnie zrezygnować?

Aż tak drastycznie być nie musi, jednak na pewno nie można się nim bezkarnie objadać. Trzeba zachować umiar, bo w przeciwnym razie można zaprzepaścić efekty diety. Można, ponieważ nieco inaczej jest w przypadku diety ketogenicznej. Tutaj bowiem istotne znaczenie ma dostarczanie zwiększonej ilości tłuszczów, więc spożywanie masła orzechowego idealnie wpisze się w założenia tego planu dietetycznego.

Kupujesz masło orzechowe? Sprawdzaj skład

Jeśli decydujesz się na włączenie do diety masła orzechowego, koniecznie sprawdzaj skład gotowych produktów. Na rynku dostępnych jest wiele propozycji, które zawierają 100% orzechów arachidowych – bez dodatku soli i oleju palmowego.

Sięgnij po takie produkty jak m.in.:

A jeśli znudzi ci się masło z orzechów ziemnych, spróbuj masło migdałowe lub masło z orzechów nerkowca.

Masło orzechowe – czy warto je jeść? 5.00/5 (100.00%) 16 głos[ów]

Udostępnij