Kwas mlekowy w mięśniach – najważniejsze informacje

Kwas mlekowy w mięśniach – najważniejsze informacje

Kwas mlekowy w mięśniach kojarzony jest przede wszystkim z tzw. zakwasami, czyli bolesnością po zakończonym intensywnym treningu. Ma więc negatywny wydźwięk, dlatego sportowcy starają się unikać jak ognia jego nadmiernej produkcji. Ale czy faktycznie mamy na to wpływ i czy rzeczywiście stanowi poważną przeszkodę do rozwoju masy mięśniowej?

Powstający kwas mlekowy w mięśniach jest niejako produktem pomocniczym uczestniczącym w procesach fizjologicznych wówczas, gdy organizm narażony jest na poważne obciążenia. Warto bowiem mieć świadomość, że jego nagromadzenie powiązane jest bezpośrednio z rozpadem glukozy. Końcowym produktem tego procesu jest jon mleczanu, który powinien zostać poddany utlenieniu. Jeżeli jednak do tego procesu nie dojdzie i nie zostanie od w odpowiednim czasie „wyprowadzony”, dochodzi do jego gromadzenia. Zbiega się to z pojawieniem nieprzyjemnego uczucia zmęczenia i palenia w mięśniach.

Kwas mlekowy „nie zabija” mięśni

Wśród wielu osób trenujących panuje przekonanie, że kwas mlekowy w mięśniach gromadzony wpływa na nie negatywnie – prowadzi do ich uszkodzenia i uniemożliwia rozbudowę wartościowej masy mięśniowej.

Okazuje się jednak, że to tylko stereotyp. Warto bowiem mieć świadomość, że kwas mlekowy wiąże się bezpośrednio z produkcją energię podczas wysiłku fizycznego. Jednocześnie jest paliwem dla wątroby, przeciwdziałając m.in. stresowi pojawiającego się podczas intensywnego treningu. Skąd zatem przekonanie, że kwas mlekowy jest szkodliwy? Wszystko wiąże się z procesem rozpadu kwasu mlekowego na anion mleczany oraz jon wodoru. Ten drugi – stanowiąc resztę kwasową – utrudnia przepływ sygnałów od mózgu do mięśni, spowalniając skurcze mięśniowe. Nagromadzenie kwasu mlekowego oznacza nagromadzenie jonów wodorowych, które odpowiadają za nieprzyjemne uczucie pieczenia i zmęczenie. Dlatego sportowcom wydaje się, że to nadmiar kwasu mlekowego prowadzi do tzw. zakwasów po intensywnym wysiłku fizycznym.

Im większe obciążenie, tym więcej kwasu mlekowego

Kwas mlekowy powstaje w mięśniach, które są dostatecznie dotlenione. Proces jego produkcji to efekt rozpadu węglowodanów, do czego dochodzi podczas intensywnego wysiłku fizycznego.

Można więc uznać, że im większe obciążenie, tym więcej kwasu mlekowego powstaje. Jest to bowiem spowodowane bardziej intensywnym rozpadem węglowodanów.

Jak przyspieszyć proces wyprowadzania kwasu mlekowego?

Chcąc przyspieszyć proces „wydalania” kwasu mlekowego z mięśni, należy zachować równowagę pomiędzy wzrostem aktywności fizycznej a wydłużeniem czas odpoczynku między treningami. Ponadto plan treningowy powinien zostać wzbogacony o ćwiczenia aerobowe, które ułatwiają wyprowadzenie nagromadzonych w mięśniach mleczanów.

Doskonałym sposobem jest więc wyważenie między ćwiczeniami siłowymi a ćwiczeniami aerobowymi, by zapobiec nadmiernemu gromadzeniu się kwasu mlekowego, a co za tym idzie – jonów wodorowych.

Warto także wspomóc się suplementacją. Stosowanie preparatów przyspieszających regenerację potreningową może okazać się doskonałym wsparciem. Świetnie zdają egzamin aminokwasy BCAA, które – jak pokazują badania naukowe – mogą zmniejszyć zmęczenie i bolesność mięśni nawet p 34%. Szeroki wybór aminokwasów BCAA znajdziesz na stronie naszego sklepu on-line.

Kwas mlekowy w mięśniach jest potrzebny

Kwas mlekowy w mięśniach odgrywa znaczącą rolę. Mleczan stanowi cenne źródło paliwa wykorzystywane nie tylko przez mięśnie, ale i serce. Wykorzystywany jest również podczas syntezy glikogenu w wątrobie. Zapobiega przy tym zmęczeniu.

Dlatego bardzo ważne jest, by utrzymywać na stałym poziomie stężenie kwasu mlekowego, zapewniając sobie wyprowadzenie go z organizmu w optymalnych ilościach.

Kwas mlekowy w mięśniach – najważniejsze informacje 5.00/5 (100.00%) 6 głos[ów]

Udostępnij