Kto powinien stosować aminokwasy?

Kto powinien stosować aminokwasy?

Sportowcy, w tym kulturyści, to osoby, które potrzebują nie tylko odpowiednio zaplanowanych i regularnych treningów. Bardzo ważna dla nich jest również właściwa dieta, która będzie bogata zwłaszcza w białko. Dlaczego właśnie białko? Bo to właśnie z niego stworzone jest ludzkie ciało, także mięśnie, o które przecież najbardziej chodzi sportowcom. Ale białko nie jest podstawową „cegiełką”. Składa się ono z aminokwasów. Bez nich organizm ludzki nie może funkcjonować. W związku z tym można z pełną odpowiedzialnością stwierdzić, że aminokwasy potrzebne są każdemu człowiekowi. Trzeba jednak zwrócić uwagę na to, że niektóre z 22 aminokwasów budujących ciało człowieka organizm jest w stanie sam wytworzyć lub też można je pobierać wraz z pożywieniem. Znajdziemy je w produktach bogatych w białko, bo to właśnie ono jest najbogatszym źródłem aminokwasów. Czerwone mięso (zwłaszcza wołowina) oraz produkty mleczne to podstawa wysokobiałkowej diety.

Jednak w przypadku sportowców, szczególnie takich, którzy stosują treningi siłowe, nawet wysokobiałkowa dieta nie jest w stanie dostarczyć tyle białka, a tym samym aminokwasów, ile organizm faktycznie potrzebuje. Zgodnie z założeniami powinno to być 2,2 g białka na każdy posiadany kilogram masy ciała. O ile człowiek prowadzący zwykły tryb życia spokojnie zaspokoi się białkiem pochodzącym „z natury”, tak już sportowcy muszą stosować suplementację, czyli specjalne odżywki białkowe, a najlepiej aminokwasowe. Odżywki aminokwasowe działają szybciej i są w całości przyswajane przez organizm. Te białkowe natomiast najpierw muszą zostać poddane trawieniu, które rozłoży je na aminokwasy, a przy tym powstanie dość sporo zbędnej dla organizmu materii.

Dlaczego to właśnie kulturyści (i inni sportowcy) potrzebują aminokwasów i które są dla nich najcenniejsze?

Aminokwasy można podzielić na proste i rozgałęzione BCAA. Te proste mają dla organizmu mniejsze, a w raczej węższe, znaczenie. Są to właśnie te wspomniane cegiełki, z których budowany jest organizm człowieka, a więc i mięśnie. Bez nich więc trudno liczyć na to, by przyrost masy mięśniowej odbywał się w satysfakcjonującym dla sportowca tempie. Tych aminokwasów prostych jest w organizmie ludzkim 19.

Trzy pozostałe to aminokwasy rozgałęzione. Dzięki nim treningi są nie tylko bardziej efektywne, ale i bezpieczniejsze.

Co zyskujemy, przyjmując aminokwasy BCAA, czyli L-leucynę L-walinę oraz L-izoleucynę?

Najważniejsze jest to, że mięśnie są chronione przed katabolizmem, a więc przed rozpadem na skutek intensywnych treningów. Stają się one również silniejsze, wzmocnione i bardziej odporne na innego rodzaju urazy. Ale to nie wszystko. Dzięki temu, że aminokwasy rozgałęzione regulują poziom glukozy po treningu, odpowiadają za procesy anaboliczne w organizmie. Dodają energii, pozwalając na dłuższe treningi i jednocześnie wpływają na to, by organizm szybciej regenerował się po dużym wysiłku. Jak widać ich rola jest nieoceniona.

Kto więc powinien stosować odżywki zawierające aminokwasy?

Każdy sportowiec, który regularnie odbywa treningi, nie tylko siłowe, ale i odpornościowe – jeśli tylko zależy mu na efektywnych ćwiczeniach oraz na bezpieczeństwie. Pamiętajmy o tym, że każdy taki trening jest dużym obciążeniem dla organizmu. Jednocześnie należy zwrócić uwagę na to, że aminokwasy redukują poziom testosteronu, dlatego młodzi mężczyźni powinni przyjmować je z większym umiarem. Dobre mogą okazać się na przykład takie preparaty jak Olimp BCAA Mega Caps (tu znajdują się tylko aminokwasy BCAA) oraz Olimp BCAA Xplode (gdzie poza BCAA znajduje się tylko jeden aminokwas prosty L-glutamina). Jeśli jednak jesteś zainteresowany jak największą gamą aminokwasów – tak by dostarczyć organizmowi jak najwięcej „cegiełek” i jak najwyższe bezpieczeństwo, możesz wybrać na przykład taką odżywkę jak Olimp Pro Amino Xplode Powder czy Olimp Anabolic Amino 9000, w których znajdują się niemal wszystkie z 22 cennych dla organizmu aminokwasów.

Kto powinien stosować aminokwasy? 4.98/5 (99.63%) 54 głos[ów]

Udostępnij