Kofeina przed treningiem – tak czy nie?

Kofeina przed treningiem – tak czy nie?

Czeka cię intensywne trening? Wielu sportowców w takim przypadku sięga po kofeinę – substancję dającą potężnego „kopa energetycznego”. Teoretycznie obranie takiego kierunku jest słuszne, ponieważ w ten sposób można zapewnić sobie przypływ siły. A jak to wygląda w praktyce?

Kofeina to substancja o działaniu silnie pobudzającym. Liczne badania potwierdzają jej właściwości i skuteczność. Sportowcy sięgają po nią głównie dlatego, by otrzymać silny zastrzyk energii, poprawić zdolność koncentracji, poprawić nastrój, zwiększyć swoją tolerancję na ból czy nawet zredukować tkankę tłuszczową.

Wpływ kofeiny na aktywność fizyczną

Zastosowanie kofeiny przy wysiłku fizycznym jest dość oczywiste. Substancja – poprzez wzmocnienie koncentracji pozwala osiągnąć lepsze efekty treningowe. Sportowiec może bardziej skupić się na poprawnym wykonywaniu ćwiczeń, co przekłada się na wyższą skuteczność ćwiczeń. Ponadto – dzięki nasileniu wydzielania adrenaliny, dochodzi do przypływu sił.

To jednak nie koniec dobroczynnych właściwości kofeiny. Substancja odpowiada za spowolnienie rozpadu glikogenu, co zmusza organizm do czerpania energii z zapasów zgromadzonych w tkance tłuszczowej.

Niemałe znaczenie ma również zwiększenie tolerancji na ból. U sportowców trenujących dość intensywnie, często pojawia się tzw. palenie mięśni. Spożywanie kofeiny, choć nie zapobiegnie tej „dolegliwości”, opóźni moment jej wystąpienia.

Jak wykazują badania przeprowadzone na sportowcach, kofeina odpowiada za podniesienie wydajności treningowej:

  • 9,5% u osób podnoszących ciężary,
  • do 20% u osób trenujących dyscypliny wymagających zwiększonej siły mięśni,
  • 6,5% u osób trenujących sporty szybkościowe,
  • 3,3% u osób uprawiających sporty wytrzymałościowe.

Typowe i nietypowe źródła kofeiny

Kofeina, chociaż kojarzona przede wszystkim z kawą i herbatą, tak naprawdę obecna jest w wielu produktach spożywczych. Znajdziesz ją m.in. w:

  • czekoladzie – im ciemniejsza, tym więcej kofeiny zawiera,
  • kawie bezkofeinowej – dawka substancji jest jednak nawet 6-krotnie niższa niż w przypadku klasycznej „małej czarnej”,
  • napoje gazowane – mogą zawierać nawet 50% dawki kofeiny zawartej w filiżance czarnej kawy,
  • gumy do żucia – niektóre zawierają sporą dawkę kofeiny, mogąc zastąpić filiżankę kawy; producent jednak na opakowaniu informuje, że guma działa pobudzająco.

Kofeina z odżywkach dla sportowców

Kofeina, z uwagi na swoje działanie sprzyjające aktywności fizycznej, występuje w wielu preparatach dedykowanych sportowcom.

Pamiętaj, że zawartość kofeiny w wyżej wymienionych preparatach jest zróżnicowana. Dlatego ważne jest, by czytać skład.

Kofeina nie taka „cudowna”

Kofeina wykazuje wiele dobroczynnych właściwości w kontekście sportowców. Warto jednak mieć świadomość, że skrywa w sobie nie tylko blaski, ale również cienie – szczególnie jeśli spożywana jest w nadmiarze.

  • Odwodnienie organizmu

Istnieje pogląd, że nadmiar kofeiny może przyczyniać się do utraty wody w organizmie. Co prawda w większości przypadków efekt odwodnienia nie jest znaczący, jednak zaleca się przyjmowanie zwiększonej ilości płynów. Tę radę powinni wziąć sobie „do serca” szczególnie osoby trenujące w pomieszczeniach, w których panują warunki obniżonej wilgotności powietrza.

  • Bezsenność

Kofeina, jako że działa pobudzająco, nie ułatwia zasypiania. Szczególnie, jeśli twój organizm nie ma zdolności szybkiego metabolizowania tej substancji. W rezultacie efekt będzie utrzymywał się dość długo. Trzeba więc mieć to na uwadze, spożywając preparaty z kofeiną na kilka godzin przed snem.

Brać czy nie brać?

Kofeina jest substancją, która może wpłynąć na poprawę efektywności treningów. Trzeba jednak pamiętać, że każdy organizm inaczej reaguje na jej przyjmowanie, dlatego warto przekonać się o jej skuteczności „na własnej skórze”. Nic nie stoi na przeszkodzie, by sięgnąć po odżywki z kofeiną sporadycznie – np. w przypadku, gdy czeka cię ciężki trening, a ty odczuwasz silne zmęczenie.

Kofeina przed treningiem – tak czy nie? 4.95/5 (98.95%) 57 głos[ów]

Udostępnij