Jakie są źródła węglowodanów?

Jakie są źródła węglowodanów?

Węglowodany to związki organiczne, które popularnie zwane są cukrami. Jest to jeden z tych składników, które zwykle staramy się maksymalnie eliminować ze swojej codziennej diety. To przecież cukry w największym stopniu odpowiadają za przyrost niechcianej tkanki tłuszczowej. W tym też celu ograniczamy takie potrawy, jak napoje kolorowe, ciastka i czekolady. Tu warto przyjrzeć się jednak dwóm kwestiom – czy na pewno należy tak bardzo ograniczać węglowodany, a po drugie, czy faktycznie wystarczy odstawić czekoladę, by zniwelować cukry w swojej diecie.

Po pierwsze, funkcją węglowodanów nie jest jedynie gromadzenie tkanki tłuszczowej. Są one wręcz niezbędne dla każdego organizmu żywego – to one dostarczają potrzebnej każdego dnia energii mięśniom oraz mózgowi. Po drugie, na szczęście nie jest tak łatwo usunąć węglowodany ze swojej diety. Cukry bowiem obecne są nie tylko w słodyczach. Znaleźć je można w wielu składnikach, z których każdego dnia przygotowujemy posiłki. Co więcej, wyróżnić można różne rodzaje węglowodanów i nie wszystkich trzeba tak bardzo się wystrzegać.

Wśród węglowodanów wyróżnia się cukry proste oraz złożone. Powszechnie twierdzi się, że to te proste są złe i to od nich bierze się tkanka tłuszczowa. Węglowodany proste szybciej podlegają metabolizmowi i zapewniają energię na krótki czas. Odwrotnie dzieje się ze złożonymi, które składają się z kilku cząsteczek prostych. To one uwalniają energię powoli, nawet przez cały dzień – okazują się więc zdrowsze i bardziej wartościowe. To właśnie po nie warto sięgać. Rezygnując ze słodyczy, ograniczasz te mało wartościowe cukry proste (ale pamiętaj, że nie wszystkie cukry proste należą do tych małowartościowych).

Jak wspominaliśmy, węglowodany można spotkać w wielu produktach codziennie przyjmowanych. Nie ma żadnych wątpliwości, że o wartościowe węglowodany należy sięgać. Trzeba tylko wiedzieć, gdzie ich szukać. Przede wszystkim znajdziesz je w owocach i warzywach oraz w produktach pełnoziarnistych – w pieczywie, w płatkach do mleka i makaronie. Produkty bogate w dobre węglowodany to także różnego rodzaju kasze, zwłaszcza kuskus i kasza gryczana, oraz brązowy ryż, rośliny strączkowe (w tym zielony groszek i fasola) i płatki owsiane. Warto zadbać o to, by tych produktów nie zabrakło w codziennej diecie każdego człowieka, a zwłaszcza osób, które prowadzą aktywny tryb życia. Sięgając po źródła tych związków organicznych, dbamy o kondycję ciała i umysłu. Warto tak komponować codzienne menu, by węglowodany osiągały udział na poziomie nawet 70%, pamiętając o tym, by były to cukry maksymalnie przyswajalne, czyli najlepiej skrobia, fruktoza i glukoza. Skrobie znajdziesz przede wszystkim w produktach pełnoziarnistych (czyli z grubego przemiału), fruktoza to z kolei owoce. Warto także sięgać po sacharozę, którą także organizm człowieka jest w stanie w pełni przyswoić. Sacharozę można znaleźć w marchwi, burakach cukrowych, w miodzie, w ananasach oraz w konfiturach.

Jeśli obawiasz się, że w twojej diecie jest zbyt mało dobrze przyswajalnych cukrów i brakuje ci energii, możesz sięgnąć po specjalne suplementy węglowodanowe. Są one jednak polecane tylko tym osobom, które prowadzą naprawdę aktywny tryb życia – czyli głównie sportowcom.

Jakie są źródła węglowodanów? 4.98/5 (99.66%) 59 głos[ów]

Udostępnij