Jak stosować aminokwasy ?

Jak stosować aminokwasy ?

O tym, jak ważne są dla organizmu aminokwasy, wie każdy, kto w poważny sposób zaczyna interesować się regularnymi treningami siłowymi lub wytrzymałościowymi, a już szczególnie kulturyści. To dzięki nim można budować masę mięśniową, a treningi są bezpieczne – mięśnie stają się odporne na uszkodzenia, zwłaszcza na katabolizm (rozpad pod wpływem intensywnego wysiłku), ponadto organizm szybciej regeneruje się po treningu, ma więcej energii i możliwe są procesy anaboliczne. Ale – jak to bywa ze wszystkimi składnikami odżywczymi – co za dużo, to niezdrowo. Dlatego niewłaściwie przyjmowane aminokwasy mogą spowodować nieprzyjemne skutki uboczne, z których najbardziej dotkliwa dla mężczyzn będzie redukcja testosteronu w organizmie. Umiar ważny jest zwłaszcza w przypadku aminokwasów rozgałęzionych, czyli BCAA, gdyż te człowiek przyjmuje również wraz z pożywieniem (bogatym w białko). Jeśli jednak będzie się stosować odżywki aminokwasowe zgodnie z zaleceniami, nie trzeba się obawiać o ich ciemną stronę.

Nie da się podać jednej uniwersalnej dawki aminokwasów, jakie należy przyjmować każdego dnia. Wszystko zależy od efektów, jakie chce się osiągnąć, od rodzaju i intensywności uprawianego treningu, od posiadanej masy ciała oraz od preparatu i jego składu. Mogą one bowiem zawierać w sumie różne proporcje poszczególnych aminokwasów prostych i rozgałęzionych BCAA.

Ogólnie przyjęło się, że aminokwasy proste sportowcy powinni przyjmować codziennie, z kolei te rozgałęzione jedynie w dni treningowe, gdyż ich rola polega na tym, by zapewnić mięśniom i organizmowi bezpieczeństwo podczas ćwiczeń, a ponieważ składnik ten działa niemal doraźnie, wystarczy zażyć go rano (jeszcze przed treningiem) oraz po skończeniu ćwiczeń, czyli wtedy, gdy mięśnie są najbardziej narażone na zjawisko katabolizmu.

Suplementy diety dla sportowców zawierające aminokwasy

Odżywki zawierające duże ilości aminokwasów – większość spośród 22, które są niezbędne organizmowi ludzkiemu – można stosować z dużo większą swobodą. Przykładem niech będzie preparat Olimp Pro Amino Xplode, który poza aminokwasami BCAA zawiera aż 16 aminokwasów prostych. Producent zapewnia, że preparat można przyjmować w dowolnym momencie, oczywiście przestrzegając przy tym zalecanej dziennej dawki. Szczególnie zaleca się zażywanie porcji tego rozpuszczalnego proszku po treningu (w celu zabezpieczenia przed katabolizmem i szybszej regeneracji organizmu), podczas treningu (by dostarczyć organizmowi dodatkowej dawki energii i przyśpieszyć syntezę białek), po przebudzeniu (również jako ochrona przed katabolizmem) oraz w trakcie posiłku (wówczas uzupełniamy zapas aminokwasów w organizmie, których nie jesteśmy w stanie w odpowiedniej ilości przyjąć wraz z samym pożywieniem).

W podobny sposób można stosować też zaawansowane odżywki w innych formach, np. w tabletkach (m.in. Olimp Anabolic Amino 9000). Należy jednak zwrócić uwagę na to, że w przypadku codziennego zażywania tabletki okazują się formą najbardziej obciążającą wątrobę. Warto więc pomyśleć nad preparatami w proszku lub w kapsułkach, które szybko się rozpuszczają i łatwo przyswajają przez organizm. Przykładem odżywki aminokwasowej w kapsułkach może być Olimp BCAA Mega Caps. Ten preparat posiada w składzie jedynie aminokwasy BCAA, a więc można ograniczyć go jedynie do dni treningowych (pamiętajmy, że każdego dnia i tak dostarczamy te aminokwasy organizmowi pod postacią pożywienia, zwłaszcza produktów mlecznych i czerwonego mięsa). Producent zaleca przyjmowani kapsułek 2-4 razy dziennie – rano (przed śniadaniem), przed rozpoczęciem treningu, po skończonym treningu oraz przed snem. Podobnie można stosować BCAA Xplode, który poza aminokwasami rozgałęzionymi posiada tylko jeden prosty.

Pamiętajmy o tym, by zawsze dostosowywać ilość suplementu (bez względu na jego formę) do posiadanej masy ciała, a także do intensywności (długości) treningu. W przypadku krótszych treningów wystarczy zażyć odżywkę jedynie przed i po nim. Jednak jeśli ten trwa już 1,5 godziny, warto dostarczyć aminokwasy także w trakcie treningu.

Jak stosować aminokwasy ? 4.77/5 (95.31%) 64 głos[ów]

Udostępnij