Dieta wysokobiałkowa – stosować czy nie?

Dieta wysokobiałkowa – stosować czy nie?

Uzyskać wartościową muskulaturę – to cel osób korzystających z siłowni. Treningi, choć są jednym z ważnych czynników, tak naprawdę nie wystarczają. Koniecznością jest także włączenie odpowiedniej diety. W przypadku sportowców jest to najczęściej dieta wysokobiałkowa.

Dieta wysokobiałkowa polega na ograniczaniu spożycia tłuszczu przy jednoczesnym zwiększeniu podaży białka. W ten sposób można uzyskać beztłuszczową masę mięśniową, poprawiając widoczność zarysu muskulatury.

Dlaczego dieta wysokobiałkowa?

Osobom interesującym się kulturystyką od dawna wcale nie trzeba tego tłumaczyć. Chodzi bowiem o to, że dieta wysokobiałkowa dostarcza solidną porcję protein – składników stanowiących element budulcowy wartościowej masy mięśniowej. Ponadto spożywanie dużej ilości nabiału oraz innych produktów spożywczych będących źródłem białka sprawia, że nie wszystkie dostarczane organizmowi kalorie zamieniane są w tłuszcz.

W żywieniu sportowców bardzo ważną rolę odgrywają przede wszystkim białka pełnowartościowe, czyli zawierające sporą ilość aminokwasów egzogennych. Są to m.in. mięso i przetwory mięsne, ryby, jaja, mleko i produkty mleczne.

Dieta wysokobiałkowa a treningi

Dieta wysokobiałkowa jest ważna zarówno w przypadku uprawiania treningów wytrzymałościowych, siłowych, jak i szybkościowych. Z uwagi na nieco inny charakter tych ćwiczeń, różna będzie podaż protein.

I tak w przypadku:

  • treningu wytrzymałościowego niedobór białka może powodować mniejszą zdolną wysiłkową zawodnika; dzieje się tak, ponieważ podczas ćwiczeń dochodzi do zwiększenia syntezy białek enzymatycznych oraz do stymulowania aminokwasów rozgałęzionych (BCAA);
  • treningu siłowego i szybkościowego w połączeniu z treningiem oporowym dochodzi do stymulowania rozwoju masy mięśniowej pod warunkiem spożywania produktów białkowych w ilości niż zalecana porcja.

Dieta wysokobiałkowa odgrywa również rolę w procesach prowadzących do katabolizmu. Jeśli po intensywnym treningu organizm nie otrzyma odpowiedniej ilości protein, wówczas dojdzie do rozpadu białek mięśniowych – by uzupełnić zapasy.

Dieta wsparta odżywkami białkowymi?

Chcąc uzyskać wartościową muskulaturę, sama dieta nie zawsze wystarczy. Dlatego większość sportowców stosuje „wspomagacze”. Są to po prostu odżywki białkowe, dzięki którym szybko i smacznie można uzupełnić zwiększone zapotrzebowanie organizmu na proteiny.

Każdy producent w swojej ofercie posiada nie jedną, a nawet kilka odżywek białkowych. Różnią się one przede wszystkim składem, dlatego sportowcy mogą wybrać te produkty, które odpowiadają ich oczekiwaniom.

Jakie odżywki białkowe wybrać? Tak naprawdę możliwości jest wiele, dlatego my wymieniamy tylko kilka:

  • Activlab 6 Protein Blend to odżywka proteinowa, której bazą jest aż 6 najbardziej wartościowych rodzajów białek. Dzięki temu charakteryzuje się długotrwałym procesem wchłaniania, pozwalając na stopniowe uwalnianie się aminokwasów. Skład został wzbogacony witaminami oraz minerałami.
  • Activlab Protein Breakfast to odżywka białkowa, która świetnie sprawdzi się jako zamiennik śniadania. Zawiera koncentrat białka serwatkowego wyróżniającego się bardzo dobrym profilem aminokwasowym. Odżywka idealna na dobry początek dnia.
  • Fitness Authority Gold Protein Isolate to wysokiej jakości izolat białka, który został wzbogacony kompleksem enzymów trawiennych. Wyróżnia się bardzo wysoką zawartością BCAA oraz L-glutaminy.
  • Ostrovit WPC 80 to koncentrat białka serwatkowego, który wspiera budowę wartościowej masy mięśniowej za sprawą bardzo dobrego profilu aminokwasowego.

Dieta wysokobiałkowa – tak czy nie?

Warto pamiętać, że dieta wysokobiałkowa stosowana w przypadku słabych i sporadycznych treningów nie zawsze będzie dobrym rozwiązaniem. W sytuacji, gdy podaż jest większa od zapotrzebowania, wówczas może dojść do pewnych zdrowotnych konsekwencji. Przedłużona dieta wysokobiałkowa może doprowadzić do poważnych problemów związanych z nerkami czy wątrobą.

Natomiast zwiększona podaż białka jest istotna w przypadku uprawiania intensywnych treningów. Podczas ćwiczeń wzrasta zapotrzebowanie na proteiny, dlatego dieta wysokobiałkowa pozwala osiągnąć zadowalające efekty.

Dieta wysokobiałkowa – stosować czy nie? 4.94/5 (98.77%) 65 głos[ów]

Udostępnij