Czym jest i jak działa arginina?

Czym jest i jak działa arginina?

Arginina jest aminokwasem, który robi oszałamiającą karierę wśród sportowców. Swoją popularność zawdzięcza właściwościom przyczyniającym się do zwiększenia pompy mięśniowej. Zastanawiasz się, czym jest i po co jeszcze ją stosować? Czas rozwiać wszelkie wątpliwości…

Arginina (występująca najczęściej jako L-arginina) należy do grupy aminokwasów zasadowych. Zalicza się ją do aminokwasów endogennych, czyli związków, które organizm jest w stanie samodzielnie wyprodukować. Szum wokół tej substancji związany jest z faktem, że organizm przekształca ją w cenny tlenek azotu. Cenny, nie tylko z punktu widzenia sportowców.

Arginina działa niczym detoks

O ile organizm człowieka jest w stanie magazynować węglowodany w formie glikogenu czy tłuszczu, tak ma ogromny problem z kumulowaniem białek. W zasadzie w ogóle nie jest to możliwe, w efekcie czego niewykorzystane aminokwasy ulegają przekształceniu w amoniak – substancję bardzo szkodliwą, którą należy z ustroju wyeliminować. Pozwala na to cykl mocznikowy, który nie może przebiegać w pełni, jeśli nie zostanie dostarczona arginina. To właśnie ona warunkuje powstanie ornityny biorącej udział w cyklu mocznikowym. Można więc powiedzieć, że arginina jest jednym z elementów wpływających na sprawą detoksykację organizmu.

Arginina jako stymulator tlenku azotu (NO)

Arginina słynie ze swoich właściwości pozwalających na stymulowanie syntezy tlenku azotu (NO), a tym samym na wzrost pompy mięśniowej. Czasami jednak efekty nie są widoczne, mimo zwiększonej suplementacji, co każe twierdzić, że przyjmowanie preparatów z argininą nie ma sensu.

Warto jednak mieć świadomość, że upośledzona synteza NO u sportowców kojarzona jest przede wszystkim z niedostateczną podażą tego aminokwasu. Trzeba jednak mieć świadomość, że to tylko jedna z możliwych przyczyn. Jeżeli bowiem sportowiec odbywa intensywny trening, wówczas dochodzi do wzrostu produkcji wolnych rodników przy jednoczesnym osłabieniu enzymów o działaniu przeciwutleniającym. To sprawia, że niemożliwa staje się produkcja NO, nawet w przypadku podaży argininy na odpowiednim poziomie. Dlatego istotna jest również suplementacja preparatami zawierającymi substancje przeciwutleniające.

Działa czy nie działa?

Oddziaływanie argininy na organizm sportowców to kwestia sporna. Przeprowadzono bowiem kilka badań, których wyniki wzajemnie się wykluczając.

ArgininaW latach osiemdziesiątych przeprowadzono badania, które jednoznacznie wskazują na wpływ argininy na poprawę siły i wytrzymałości mięśni. Przez wielu nie są jednak uznawane za wiarygodne, ponieważ wyników nie porównano z grupą osób przyjmującą placebo.

Z kolei naukowcy z Tajwanu, który przeprowadzili badania, wskazują na brak wpływu L-argininy na siłę, moc i masę mięśniową. W badaniu wzięły udział osoby, którym podawano dawkę 10 mg aminokwasów. Testy pokazały, że krótkotrwała L-arginina nie przyczynia się do syntezy białek mięśniowych, nie poprawia wydajności treningu oraz nie powoduje rozszerzenia naczyń krwionośnych.

Pomimo spornych danych dotyczących bezpośredniego wpływu Argininy na wydolność sportowca, z całą pewnością Arginina powoduje produkcję tlenku azotu (NO), którego główne działanie polega na ułatwieniu transportu składników odżywczych do tkanki mięśniowej, co wpływa na ich odżywienie, a w efekcie prawidłowy ich rozwój. Dlatego Arginina w formie suplementów cieszy się ogromną popularnością wśród sportowców, szczególnie uprawiających sporty siłowe.

Czym jest i jak działa arginina? 4.98/5 (99.57%) 47 głos[ów]

Udostępnij