Czy stosowanie kreatyny jest bezpieczne?

Czy stosowanie kreatyny jest bezpieczne?

Chyba każdy, kto rozpoczynał przygodę ze sportem i tym samym zaczął zastanawiać się nad przyjmowaniem kreatyny, spotkał się ze sprzecznymi poglądami. Z jednej strony kreatyna jest chwalona za wyraźny wpływ na przyrost masy mięśniowej, większą wytrzymałość mięśni i organizmu czy ochronę przed katabolizmem (spalaniem) mięśni. Z drugiej jednak wymienia się szereg rzekomych skutków ubocznych, z powodu których radzi się z rezerwą podchodzić do tego związku organicznego.

Gdzie tkwi prawda? Czy faktycznie stosowanie kreatyny jest niebezpieczne? Ile jest w tym wszystkim prawdy, a ile mitów?

Wykonywane przez ostatnie lata badania wyraźnie wykreśliły z listy wiele zagrożeń, które rzekomo związane były z przyjmowaniem kreatyny. Przede wszystkim nie jest prawdą, że ten związek organiczny wpływa negatywnie na nerki. Wcześniej ta dolegliwość była sugerowana podwyższonym poziomem kinazy kreatyninowej (CPK). Okazało się jednak, że w przypadku, gdy dochodzi do nasycenia organizmu kreatyną, mięśnie nie przyjmują już takiej jej ilości, a to prowadzi do bardziej intensywnej pracy nerek w celu metabolizmu kreatyny. Nie oznacza to jednak, że są one uszkodzone. Wystarczy po prostu albo zmniejszyć codzienną dawkę kreatyny, albo zrobić około miesięczną przerwę w jej przyjmowaniu. O swoje nerki powinniśmy zacząć się bać dopiero wtedy, gdy każdego dnia będziemy przyjmować kilkaset gram kreatyny.

Może to wydać się dziwne, ale wiele osób, które rozpoczyna przygodę z kreatyną, skarży się na brak efektów w postaci rozrostu mięśni. Wszystko dlatego, że wychodzą one z błędnego założenia, twierdząc, że już samo stosowanie suplementu ma prowadzić rozwoju masy mięśniowej. Niestety. Potrzebne są jeszcze właściwie zaplanowane treningi i odpowiednia dieta. Mało tego, jeśli ograniczymy się jedynie do przyjmowania kreatyny, może okazać się, że dojdzie nie tyle do przyrostu masy mięśniowej, co niechcianej tkanki tłuszczowej.

Przyjmowanie kreatyny może doprowadzić do odwodnienia organizmu. Można jednak bardzo łatwo temu zaradzić, pamiętając o tym, by zawsze popijać preparat dużą ilością płynów. Ponadto pijmy często wodę w ciągu dnia.

Może się zdarzyć, że podczas suplementacji kreatyną dotkną cię takie dolegliwości jak problemy żołądkowe, skurcze mięśni, a także zwiększone ryzyko uszkodzenia mięśni – naciągnięcia lub nadwyrężenia. W takich wypadkach warto skonsultować się z lekarzem. Można też spróbować zmienić suplement. Jeśli na przykład twój organizm nie najlepiej współpracuje z zaawansowaną kreatyną (np. kreatyna zawierająca m.in. jabłczan i cytrynian kreatyny, które jeszcze bardziej wspomagają efektywność treningów), możesz zdecydować się na bezpieczniejszą i prostszą (choć wymagającą dłuższej suplementacji) formę w postaci monohydratu kreatyny. Taki jest na przykład preparat w postaci łatwo rozpuszczalnych w organizmie kapsułek Creatine Mega Caps czy też na tabletki takie jak Creatine 1000, które dodatkowo zawierają więcej glukozy bardzo przydatnej podczas transportu kreatyny do mięśni.

Badania nad bezpieczeństwem suplementacji kreatyny wykazały, że może ona osłabiać wrażliwość organizmu na stres termiczny, czyli na skutek temperatury ciała niższej niż 36 stopni i wyższej niż 38 stopni. Co więcej, częściej niż podatność na uszkodzenia mięśni badania potwierdzały wpływ kreatyny na zmniejszenie podatności na kontuzje.

Warto zaznaczyć również, że badania nad kreatyną obejmowały nie tylko skutki krótkotrwałego przyjmowania suplementu. Obserwowano też grupę ludzi, która zażywała ten związek organiczny przez długi czas, ponad 20 lat. Badanie nie wykazały żadnych skutków negatywnych, a wręcz przeciwnie. Okazało się, że suplementacja kreatyną pomagała przy takich dolegliwościach jak choroby serca czy urazy o charakterze ortopedycznym. Dużo mówi się także o tym, że kreatyna posiada właściwości antyoksydacyjne, co oznacza, że zwalcza wolne rodniki, które są niebezpieczne dla zdrowia człowieka.

Jak widać, niebezpieczeństwo związane z przyjmowaniem kreatyny jest bardzo nikłe i więcej jest w tym temacie narosłych mitów niż rzeczywistości. Badania jasno pokazują, że kreatyna – przyjmowana w rozsądnych ilościach – jest bezpieczna, a drobne skutki uboczne, które mogą wystąpić (ale pojawiają się bardzo rzadko) nie są bardzo groźne dla zdrowia. Z kolei lista zalet, jakie idą w parze z kreatyną, jest na pewno wyraźnie dłuższa niż rzekome ciemne strony.

 

Czy stosowanie kreatyny jest bezpieczne? 4.96/5 (99.30%) 57 głos[ów]

Udostępnij