Co to są i jak działają węglowodany?

Co to są i jak działają węglowodany?

Gdy słyszymy o węglowodanach, zwykle krzywimy się z niesmakiem. Cukry – czyli źródło najgorszych problemów związanych z utrzymaniem szczupłej sylwetki. A jednak okazuje się, że są to substancje nie tylko niezbędne w życiu każdego człowieka, ale wręcz przynoszące szereg korzyści kulturystom i innym trenującym (zwłaszcza siłowo) osobom. Aby dobrze zrozumieć tę kwestię, należy odpowiedzieć sobie na pytanie, czym są węglowodany, a tym samym jak działają na organizm człowieka.

Węglowodany to chemiczne związki organiczne, które znaleźć można praktycznie wszędzie, nie tylko w słodyczach. Owoce, makarony, mleko, napoje, wyroby mączne, w tym pieczywo i wiele więcej – jak widać nie da się całkowicie usunąć cukrów z codziennej diety. I bardzo dobrze, bo węglowodany mogą mieć strukturę złożoną lub prostą i te pierwsze okazują się niezbędne i zarazem przyjazne dla organizmu. Są one nazywane „cukrami dobrymi”. Wszystko dlatego, że organizm człowieka jest w stanie poddać je metabolizmowi, a tym samym nie odkładają się one w formie niechcianej tkanki tłuszczowej, a w każdym razie nie zmieniają się one w tłuszcz w odpowiednich ilościach. „Złe cukry”, czyli węglowodany proste są tym rodzajem cukru, który każdy organizm powinien unikać. Te złożone składają się z co najmniej trzech cząstek cukrów prostych. Dzięki temu dłużej wchłaniają się przez organizm, a więc przez dłuższy czas i w większym stopniu mogą spełniać swoją ważną rolę.

Tak więc – podsumowując – to przede wszystkim węglowodany proste mają wadę, na którą ciężko jest przymknąć oko, a dokładnie są wrogiem sylwetki, a nawet (w nadmiarze) zdrowia. Jednak i te złożone należy przyjmować w odpowiednich ilościach uzależnionych od prowadzonego trybu życia.

Dlaczego węglowodany są takie ważne dla organizmu?

Mimo że patrzymy podejrzliwie na cukry, nie możemy udawać, że są nam one niepotrzebne. Wręcz przeciwnie – i dotyczy to każdej osoby, nie tylko sportowców, choć to ci, którzy są aktywni najbardziej potrzebują tych związków organicznych. Mówiąc w sposób ogólny węglowodany pełnią trzy funkcje:

  • magazynową – organizm magazynuje je w postaci glikogenu,
  • transportową – są transportują energię, w przypadku osób aktywnych zwłaszcza do mięśni,
  • budulcową – odkładają się w postaci tłuszczu.

To właśnie one są źródłem energii, niezbędnym każdego dnia – i to nie tylko w życiu człowieka, ale i każdego organizmu żywego.

Glukoza – naturalny cukier prosty – jest podstawowym cukrem, jaki należy przyjmować każdego dnia. To właśnie dzięki niej mózg oraz rdzeń nerwowy mogą dysonować odpowiednią dawką energii. To także bardzo ważna energia dla mięśni, serca, nerek, wątroby i jelit

Co więc dokładnie zyskują sportowcy, przyjmując węglowodany?

Glikogen, który gromadzony jest między innymi w mięśniach odpowiada za poziom energii. Jego ilość jest jednak ograniczona, a tym samym uzależniona od diety i ilości przyjmowanych węglowodanów. Przyjmuje się, że o ile przeciętny człowiek potrzebuje zapasów tego związku o wartości ok. 300 g, tak osoby aktywne, a więc uprawiające sporty, potrzebują już 600 g glikogenu.

Jest to bardzo ważne, gdyż dzięki tym zapasom można:

  • niwelować zmęczenie podczas treningu i po jego zakończeniu,
  • uzupełnić poziom energii na cały dzień,
  • zwiększyć wytrzymałość mięśni,
  • wpłynąć na długość i efektywność treningu,
  • wesprzeć działanie kreatyny oraz produkcję insuliny (która jest niezbędna w transporcie glukozy)

Mówiąc ogólnie, glukoza poprawia wyniki treningów.

Co to są i jak działają węglowodany? 4.98/5 (99.64%) 56 głos[ów]

Udostępnij