Co to jest kreatyna?

Co to jest kreatyna?

Kreatyna jest jednym z najczęściej wybieranych przez sportowców suplementów, które wspomagają zarówno treningi siłowe, jak i wytrzymałościowe. Stosuje się ją w tym celu już niemal pół wieku, ale faktyczną popularność zaczęła zdobywać w latach 90′ ubiegłego wieku. Z kreatyny korzystają sportowcy-amatorzy, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z treningami, a także profesjonaliści, którzy są przekonani, że swoje sukcesy zawdzięczają w dużej mierze właśnie tej substancji.

Należy zaznaczyć, że kreatyna – choć jest bardzo popularna wśród sportowców – uznawana jest za dość kontrowersyjną. Wszystko przez to, że na jej temat narosło wiele mitów, które jednak, jak pokazują liczne badania, niewiele mają wspólnego z rzeczywistością. Jeśli więc będziemy stosować kreatynę zgodnie z przeznaczeniem i w takiej dawce, jaką zaleca producent, nie musimy martwić się o negatywne skutki uboczne.

Dlaczego kreatyna jest tak popularna wśród sportowców?

Nie będzie przesadą stwierdzenie, że z kreatyny korzystają miliony sportowców na całym świecie. Nic w tym dziwnego. Substancja ta odpowiada za wiele ważnych, zwłaszcza dla kulturystów, kwestii. Dzięki niej można szybciej i zbudować, i wzmocnić mięśnie ciała, organizm nabiera siły, staje się bardziej wytrzymały, a więc zdolny do dłuższych i bardziej efektywnych treningów, Mówiąc ogólnie, sportowcy zażywający kreatynę są w stanie osiągać dużo lepsze efekty sportowce niż osoby, które z niej nie korzystają.

Jak to się dzieje?

Kreatyna odpowiada za transport oraz odbudowę ATP, które jest nośnikiem energii wykorzystywanej do takich procesów w organizmie, jak skurcze mięśni. Ponadto kreatyna wpływa na zwiększenie syntezy protein, a więc wspomaga działanie białka – kolejnej niezbędnej dla sportowców substancji. Nie można też nie wspomnieć o tym, że odpowiada ona za prawidłowe pH mięśni, co chroni je przed zjawiskiem katabolizmu (czyli rozpadem tkanki mięśniowej). Szczególnie dużą popularnością cieszy się monohydrat kreatyny, który działa bardzo szybko i niemal od razu można odczuć działanie tego środka. Warto sięgać też po tę formę ze względu na bezpieczeństwo – to właśnie monohydrat został najlepiej przebadany pod kątem bezpieczeństwa i efektywności działania.

Jak zbudowana jest kreatyna?

Można powiedzieć, że jej budowa przypomina białko. Jest to połączenie trzech aminokwasów, czyli argininy, glicyny oraz metioniny. Można przyjmować kreatynę pod różnymi postaciami, nawet takimi jak kreatynowe batony, cukierki czy nawet w formie gumy do żucia jak np. Universal Creatine Chews. Jednak jeśli naprawdę zależy nam na tym, by regularnie przyjmować odpowiednią dla organizmu dawkę kreatyny, najlepiej sięgajmy po bardziej tradycyjne formy, batony i cukierki traktując raczej jako smaczny dodatek raz na jakiś czas. A jakie to są bardziej tradycyjne formy? To kreatyna w postaci proszku – na przykład preparat oferowany przez firmę Trec Creatine Micro. W tym wypadku odmierzamy zalecaną przez producenta dawkę i rozpuszczamy w wodzie, przyjmując ją w formie smacznego i orzeźwiającego napoju. Dodatkowo otrzymujemy dekstrozę gratis. Jeśli komuś taka forma nie odpowiada, może zdecydować się na kapsułki (np. najbardziej popularna kreatyna Trec CM3) lub na tabletki (np. ActivLab Creatine). Pamiętajmy o tym, by zawsze uważnie stosować się do zaleceń producenta – inne bowiem dawki kreatyny producenci zalecają przyjmować w dni treningowe, a inne wtedy, gdy treningu nie mamy zaplanowanego.

Warto wspomnieć o tym, że kreatynę można przyjmować na wiele sposobów, jeśli chodzi o jej dawkowanie. Można wspomnieć o kilku teoriach – wspomniane wyżej wyznaczanie dawek z uwzględnieniem dni treningowych i beztreningowych to tylko jedna z koncepcji. Niektórzy zwolennicy kreatyny twierdzą, że najlepiej przez pierwsze dwa tygodnie przyjmować wielokrotność zalecanych dawek – by organizm się nasycił, a po upływie tego czasu trzymać się niewielkich porcji. Inni zaś trzymają się mniejszych, ale zawsze takich samych, dawek przez każdy dzień tygodnia.

Pewne jest, że kreatyna to substancja wręcz niezbędna dla sportowców. Z kolei jej forma może być już dobrana wedle własnych preferencji. Pamiętajmy jednak o tym, by obrać jeden sprawdzony sposób dawkowania, by nie doprowadzić do skutków ubocznych z powodu jej przedawkowania. Jeśli to dopiero nasze początki z kreatyną, najlepiej trzymajmy się zaleceń producenta.

Co to jest kreatyna? 4.98/5 (99.64%) 55 głos[ów]

Udostępnij