Buraki wpływają na lepszą wydolność?

Buraki wpływają na lepszą wydolność?

Buraki kojarzą ci się przede wszystkim z barszczem i świętami? Od tej pory będą kojarzyły się z dobrze wyrzeźbioną sylwetką i lepszymi efektami treningowymi. Dowiedz się dlaczego…

Nie od dziś wiadomo, że warzywa to nieodłączny element diety każdego (nie tylko) sportowca. Stanowią one źródło cennych witamin i minerałów, a przy tym dostarczają błonnik. Okazuje się ponadto, że spożywanie niektórych z nich nabiera jeszcze innego znaczenia – korzystnie wpływają na poprawę wyników sportowych. Tak jest w przypadku niepozornych buraków czerwonych.

Na lepszą wydolność, czyli znaczenie tlenku azotu

Jeśli chodzi o działanie tlenku azotu w kontekście osób uprawiających sporty, może przyczynić się do modulowania czynności mięśni szkieletowych między innymi poprzez regulację przepływu krwi czy oddychanie mitochondrialne. Prowadzi to do zmniejszenia wykorzystania tlenu, co przekłada się na opóźnienie odczuwania zmęczenia i ogólną poprawę wydolności.

Od azotanów do tlenku azotu

Buraki należą do tej grupy warzyw, które są w stanie poprawiać wyniki sportowe poprzez wpływanie na lepszą wydolność. To zasługa zawartych w nich azotanów, dzięki którym możliwe jest zwiększenie biodostępności tlenku azotu (NO) – cząsteczki o bardzo dużym znaczeniu fizjologicznym, tak w odniesieniu do sportowców.

Warto mieć świadomość, że jakiś czas temu panował pogląd, że tlenek azotu powstaje wyłącznie na drodze przemian argininy w procesie utleniania enzymów NOS (syntaza tlenku azotu). Okazuje się jednak, że do jego produkcji może dojść także poprzez dostarczenie odpowiedniej ilości azotanów (NO3).

Mechanizm powstawania tlenku azotu (NO) polega na przemianach azotynów (NO2), które w części trafiają do mięśni. Tam w środowisku o niższym pH dochodzi do redukcji azotynów w tlenek azotu. Dzięki temu możliwe jest utrzymanie biodostępności NO w przypadku niedotlenienia i zakwaszenia – są to warunki typowe dla organizmu znajdującego się w stanie wysiłku fizycznego.

Ważna dawka azotanów

Tylko odpowiednia dawka azotanów pozwala na syntezę właściwej ilości tlenku azotu, co z kolei przełoży się na poprawę wydolności. Zaleca się, by dawka nie była mniejsza niż 5-7 mmoli (około 6,4-12,8 mg na kilogram masy ciała) – pozwoli to na wzrost azotynów w osoczu. Dzięki temu możliwe będzie zwiększenie wydolności oraz nastąpi wyraźna poprawa tolerancji wysiłkowej.

Przykład. Jeśli ważysz 90 kg, wówczas rekomendowana dawka azotanów waha się w granicach 580-1160 mg.

Chcąc dostarczyć 5-7 mm azotanów (optymalną dawkę), należy spożyć 0,5 litra soku z buraków. Poprawę wydolności oraz pozostałe efekty związane ze zwiększoną podażą azotanów można zauważyć już po kilkudniowej suplementacji (regularnej!).

Nie tylko buraki…

Warto mieć świadomość, że na tej zasadzie działają nie tylko buraki. Na poprawę wydolności oraz zwiększenie tolerancji wysiłkowej można liczyć także w przypadku spożycia innych warzyw zawierających azotany. To dobra wiadomość dla osób, które niekoniecznie przepadają za burakami, ale lubią na przykład: roszponkę, szpinak, sałatę masłową, kapustę pekińską.

Jeżeli żadne warzywa dostarczające sporą ilość azotanów nie wpisują się w twój kulinarny gust, sięgnij po sprawdzone suplementy na lepszą wydolność, a więc stymulujące produkcję tlenku azotu.

Buraki wpływają na lepszą wydolność? 4.97/5 (99.31%) 29 głos[ów]

Udostępnij