Białko i jego rola w naszym organizmie

Białko i jego rola w naszym organizmie

Roli białka w ludzkim organizmie przecenić nie sposób – pełni ono funkcję podstawowego budulca wszystkich naszych narządów. To dzięki niemu ma on zapewniony prawidłowy rozwój oraz możliwość regeneracji uszkodzeń. Co więcej, białka wchodzą także w skład enzymów, hormonów oraz przeciwciał, a także biorą udział w przemianie materii.

Białka zbudowane są z aminokwasów i składają się na około dwudziestu procent masy ciała człowieka. Służą przede wszystkim do budowy nowych i odbudowy zużytych komórek, dzięki czemu zapewniają naszemu organizmowi normalne funkcjonowanie. Nie sposób ich przy tym w żaden sposób zastąpić, choć zapotrzebowanie na nie można oczywiście dodatkowo uzupełniać – zarówno poprzez dobrze zbilansowaną dietę, jak i odpowiednie suplementy.

Sportowcy powinni mieć się na baczności

Otóż z 20 aminokwasów, jakie składają się na budulec molekularny białek, ludzki organizm jest w stanie wyprodukować samodzielnie jedynie 11. Pozostałych 9 należy mu dostarczyć w postaci pożywienia czy też – w razie wzmożonego zapotrzebowania – wspierającej suplementacji. Co ważne, prawie aż jedną czwartą składu aminokwasowego białek mięśniowych tworzą nie aminokwasy proste, ale rozgałęzione, nazywane BCAA (od angielskiego zwrotu branched-chain amino acid) – informacja ta jest szczególnie istotna zwłaszcza w przypadku sportowców, dla których budowanie masy mięśniowej jest podstawą aktywności. Otóż to właśnie aminokwasy o łańcuchach rozgałęzionych są wykorzystywane jako źródło energii w czasie wzmożonego, długotrwałego wysiłku – od nich zależy równowaga naszego ustroju podczas trwania treningu, a także utrzymanie we krwi stałego poziomu glukozy. Ponadto BCAA przyspieszają regenerację organizmu po intensywnym wysiłku.

BCAA – przyjrzyjmy się im uważniej

BCAA tworzą trzy rozgałęzione aminokwasy: leucyna, walina i izoleucyna. Pełnią one w naszym organizmie rozmaite funkcje: przede wszystkim hamują katabolizm, czyli rozpad tkanki mięśniowej, wywoływany silnym treningiem wytrzymałościowym. Ponadto przyspieszają anabolizm, a zatem mają realny wpływ na budowę masy mięśniowej. Zwiększają także wytrzymałość mięśni, dzięki czemu możemy pozwolić sobie na jeszcze intensywniejszy i dłuższy trening. Redukują też tkankę tłuszczową i pomagają wyrzeźbić sylwetkę. Co więcej, mają też realny wpływ na aktywność neuroprzekaźników, stymulują nasze nerwy oraz hamują proces odczuwania bólu.

Dlaczego organizmowi trzeba dopomóc?

Wszystko to sprawia, że osoby, które regularnie uprawiają sport, powinny zadbać o odpowiednią suplementację BCAA tak przed, jak i bezpośrednio po wysiłku. Jest to istotne nie tylko w przypadku kulturystów i zawodowych sportowców, ale też wszystkich osób, stawiających na aktywność fizyczną i dążących do jak najlepiej wyrzeźbionej, smukłej sylwetki. Bez względu więc na to, czy regularnie uprawiamy tutaj dyscypliny siłowe czy wytrzymałościowe, czy też uprawiamy sport rekreacyjnie, musimy pamiętać o tym, że zapotrzebowanie na BCAA wzrasta nawet kilkakrotnie. Jeżeli nie chcemy doprowadzić do nadmiernych przeciążeń i wyeksploatowania naszego organizmu, dostarczmy mu składników, które nie tylko nas przed tym uchronią, ale i wesprą naszą wytrzymałość, a finalnie – efekt treningowy.

Nie tylko suplementy

Na rynku dostępnych jest obecnie sporo gotowych suplementów i odżywek, wspomagających naszą walkę o świetne ciało. Jeżeli jednak zależy nam na budowaniu masy, powinniśmy pamiętać, że same suplementy tutaj nie wystarczą – warto zadbać także o dobrze zbilansowaną dietę, która już wraz z pożywieniem dostarczy nam odpowiednich składników odżywczych. Oczywiście, białko białku nierówne – zdecydowanie bardziej wskazane są tutaj białka pochodzenia zwierzęcego niż roślinnego. To one zawierają bowiem kompletny skład aminokwasów egzogennych, a zatem tych, których nasz organizm nie potrafi wyprodukować samodzielnie. To z kolei oznacza, że w naszej diecie powinny znaleźć się przede wszystkim: chude mięso, ryby, chudy nabiał i mleko. Wtedy będziemy mieć pewność, że pomagamy naszemu organizmowi, zaś on odwdzięczy nam się bardziej efektywnym treningiem i coraz lepiej wyrzeźbionym ciałem.

Białko i jego rola w naszym organizmie 4.98/5 (99.65%) 57 głos[ów]

Udostępnij