Aminokwasy BCAA – najważniejsze informacje

Aminokwasy BCAA – najważniejsze informacje

Chcesz zbudować wartościową muskulaturę? Zanim sięgniesz po wsparcie w postaci odżywek dla sportowców, poznaj właściwości aminokwasów BCAA. To właśnie one stanowią jeden z głównych sekretów dobrze zbudowanej sylwetki.

Aminokwasy BCAA to grupa aminokwasów wyróżniających się występowaniem rozgałęzionych łańcuchów. Jedną z cech charakterystycznych jest to, że organizm nie jest w stanie ich samodzielnie wyprodukować. Dlatego tak ważne jest ich dostarczanie „z zewnątrz” – właśnie w postaci odżywek.

Trzy najważniejsze aminokwasy BCAA

Aminokwasy BCAA to trzy najważniejsze aminokwasy: leucyna, izoleucyna i walina. To właśnie one odgrywają kluczową rolę w diecie sportowców, którym zależy na zbudowaniu beztłuszczowej muskulatury. Ich wyróżnikiem jest fakt, że są wykorzystywane bezpośrednio w mięśniach – a nie jak w przypadku innych aminokwasów – w wątrobie.

aminokwasy bcaa

 

źródło: sztukazywienia.com

  • Leucyna – odpowiada za aktywowanie procesów prowadzących do budowy mięśni. Wysokie jej stężenie to sygnał o odpowiedniej ilości białka potrzebnego do wzrostu masy mięśniowej. Działa antykatabolicznie oraz przyspiesza regenerację potreningową.
  • Izoleucyna – jest składnikiem białek mięśniowych. Pośrednio odpowiada za utrzymywanie optymalnego poziomu cukru we krwi, co skutkuje wzrostem poziomu energii.
  • Walina – wykazuje właściwości pobudzające. Ułatwia zachowanie równowagi azotowej. Przyspiesza proces regeneracji zmęczonych treningiem mięśni.

BCAA – aminokwasy cenne dla sportowców

Z każdą intensywną aktywnością fizyczną wiążą się ubytki energii. Organizm dąży do ich uzupełnienia, czerpiąc energię z białek budujących mięśnie. Rozpoczyna się proces katabolizmu, którego istotą jest redukcja masy mięśniowej. By temu zapobiec, należy jak najszybciej po treningu dostarczyć odpowiednią ilość aminokwasów BCAA – co jest szczególnie istotne na etapie definicji mięśni.

Działanie tych aminokwasów nie ogranicza się wyłącznie do zahamowania katabolizmu. Poprzez pobudzanie produkcji hormonu wzrostu, stymulują anabolizm mięśniowy. Efekt? Dochodzi do budowy i rozbudowy muskulatury.

Suplementacja aminokwasami BCAA skutecznie wspomaga budowę beztłuszczowej masy mięśniowej, zabezpieczając jednocześnie przed katabolizmem.

Aminokwasy BCAA w formie odżywek

Aminokwasy BCAA dostępne są w wielu produktach spożywczych. Znajdziesz je m.in. w drobiu, rybach (np. łosoś, tuńczyk), jajkach, wołowinie, a nawet orzeszkach prażonych. Problem w tym, że zawartość aminokwasów BCAA może być niewystarczająca do osiągnięcia pożądanych rezultatów.

Poniższa tabela przedstawia zawartość aminokwasów BCAA w kilku wybranych produktach spożywczych.

Aminokwasy BCAA w pożywieniu

Jeżeli więc chcesz zbudować wartościową muskulaturę, lepiej sięgnąć po odżywki aminokwasowe. Zawierają one znacznie więcej aminokwasów BCAA, pozwalając uzyskać zadowalające rezultaty.

  • BIOTECH 100 % BCAA – odżywka w formie proszku, która w jednej porcji dostarcza 2500 g leucyny, 1250 g izoleucyny oraz 1250 g waliny. Można ją dodać do innych suplementów lub posiłków, albo spożywać samodzielnie.
  • Olimp BCAA Mega Caps – odżywka w formie wygodnych do połknięcia kapsułek. Jedna porcja dostarcza 1100 mg czystych aminokwasów rozgałęzionych. Skład został wzbogacony witaminą B6.
  • Trec Nutrition Super BCAA System – odżywka w formie kapsułek. Jedna dzienna porcja dostarcza 2500 mg leucyny, 1250 mg izoleucyny oraz 1250 mg waliny. Skład uzupełnia witamina B6 oraz tauryna.
  • Universal Nutrition BCAA Stak – odżywka w formie proszku, która w porcji dostarcza 2,5 g leucyny, 1,25 g waliny oraz 1,25 g izoleucyny. Ponadto odżywka zawiera glutaminę.

Wybierając odżywki aminokwasowe, zwróć uwagę na proporcje między poszczególnymi aminokwasami.

leucyna : izoleucyna : walina = 1,1 : 0,7 : 0,8

Ważne jest, by dzienna dawka aminokwasów BCAA nie przekraczała 5-20 g (najlepiej 1-2 g na każde 10 kilogramów masy ciała). Dawka jednorazowa nie powinna przekraczać 3-6 g.

Najlepsze odżywki z aminokwasami BCAA:

  • działają anabolicznie, stymulując proces budowy mięśni,
  • pobudzają produkcję hormonu wzrostu,
  • zmniejszają ryzyko katabolizmu,
  • przyspieszają proces regeneracji potreningowej,
  • zwiększają wytrzymałość mięśni.

Czy aminokwasy BCAA faktycznie działają?

Chociaż wiele mówi się o wysokiej skuteczności aminokwasów BCAA, nie wszyscy są przekonani do ich faktycznego oddziaływania na budowę wartościowej masy mięśniowej. Tymczasem liczne badania naukowe potwierdzają ich pozytywne działanie w odniesieniu do efektów treningowych.

Jedno z doświadczeń przeprowadzono na grupie kulturystów ćwiczących systematycznie od 2 lat. U osób, które przyjmowały aminokwasy BCAA w dawce 7,5 g przed i po treningu zaobserwowano przyrost suchej masy ciała o 1 kg w porównaniu z osobami przyjmującymi placebo.

Czy aminokwasy BCAA są dla ciebie?

Aminokwasy BCAA w formie odżywek dedykowane są osobom uprawiającym systematyczną aktywność fizyczną. Nie ma przy tym znaczenia, czy jesteś sportowcem zawodowym, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę sportową. Po odżywki sięgają osoby trenujące zarówno crossfit, jak i specjalizujące się w dyscyplinach siłowych czy sylwetkowych. Jeżeli więc regularnie ćwiczysz i zależy ci na zbudowaniu wartościowej masy mięśniowej, suplementacja aminokwasami BCAA jest jak najbardziej pożądana.

Wybierz ulubioną odżywkę, by zapewnić mięśniom odpowiednią podaż cennych składników.

Aminokwasy BCAA – najważniejsze informacje 4.99/5 (99.71%) 70 głos[ów]

Udostępnij